www.tc101.cz
Čerpací stanice |  Montážní dílny |  Stanice měření emisí |  STK |  Autobazar | Dotazy
 
Ceny PHM

Ceny v ČR - 7. týden
LPG 14.51
Benzín 30.06
Nafta 30.94

  Ceny v zahraničí
Poptávka LPG přestavby
Zadat přestavbu
Vše o LPG
  Hlavní strana
  Výhody LPG
  •  Výhody členství
  •  O klubu
  •  Přihláška
  •  Stanovy klubu
  Nová auta s LPG
  Fotogalerie
  Zkušenosti s LPG
  Napsali o LPG
  Archiv zpráv
  Zajímavosti
 
Prodej LPG doplňků
-



LPG obchod





 
LPG vede nad CNG
-
19.11.2007   Auto 7   str. 30   Servis - LPG
Tomáš Pudil, LPG klub
-

O propan-butanu, tedy LPG, se v poslední době v souvislosti s auty moc nemluví. Tématem dne je zemní plyn (CNG). JENŽE AUTOMOBILY NA LPG MAJÍ V ČESKU STÁLE PŘEVAHU NEJMÉNĚ 250:1. Jejich éra rozhodně nekončí, ročně vznikne kolem 20 000 nových přestaveb na LPG.

Automobily jezdily na plyn před více než sto lety a památkou na toto období jsou slovní spojení přidej plyn či šlápni na plyn. Automobily na zemní plyn přímo z továrny nabízí již několik automobilek i na českém trhu, ovšem rozšíření brání zatím hodně omezená a jen zvolna rostoucí síť plnicích stanic. Automobily na LPG dodávají samotné automobilky jen výjimečně (Fiat, Renault, Volvo), častější jsou v Evropě přestavby oficiálními dealery nebo jejich dodavateli. Výhodou takto oficiálně přestavěného vozu je udržení kompletní záruky, která při individuální přestavbě může být zpochybněna zejména na části touto úpravou dotčené (karoserie a její antikorozní ochrana, motorový prostor, zejména sedla a ventily, spalovací prostory včetně řízení bohatosti směsi, tedy katalyzátorů a lambda sondy).

V Česku přestavbu nabízí jen jeden importér (Subaru), ale i Škoda, Renault, Dacia, Kia a některé další značky ji oficiálně umožňují a přestavbu provádí prodejce nebo jeho smluvní dodavatel. “Bohužel LPG není v ČR doceněno. Pohlíží se na něj jako na palivo vhodné pro stodvacítky nebo staré žigulíky, tedy něco méněcenného. Český člověk jako by se styděl za to, že dokáže ušetřit svou kapsu a současně ochránit životní prostředí. Znám dost případů, kdy jsou přestavována vozidla typu Octavia RS, Audi A6 iA8 a majitelé si nepřejí označovat vozidlo nálepkou LPG a plnicí ventily si přejí umisťovat skrytě. Hodně lidí zastává mylný názor, že LPG nelze namontovat do nových aut. Podívame-li se ale do Německa, kde se na LPG nikdy masivně nejezdilo, tak v posledních pěti letech tam vznikl celý obor “autogazu” prakticky z ničeho. Dnes tam mají 3000 čerpacích stanic. Na LPG jezdí s úpravami přímo z autosalonů např. vozy Subaru, Cadillac, VW, Audi, Porsche, Ford, GM, Mazda, Nissan, Renault, Peugeot, Citroën, Opel. V zemích zaslíbených LPG (např. Nizozemsko) jsou k mání nové vozy prakticky všech značek s úpravou na LPG,” tvrdí Tomáš Hanzl z LPG klubu.

V Evropě i ve světě jsou automobily na plyn podporovány. Dotace na přestavbu je v Austrálii 1000 dolarů, ve Francii a Itálii vládní a regionální dotace dosahují až 500 eur. Německo snížilo spotřební daň na LPG a její výši garantuje do roku 2018. V ČR oficiální podpora LPG neexistuje, dokonce daňově je znevýhodněno oproti obdobně ekologicky výhodnému zemnímu plynu (CNG pro dopravu daň nula, naopak 2,20 Kč za 1 l zkapalněného LPG).

Před rokem 1989 se jednalo hlavně o individuální přestavby, nyní po 15 letech zkušeností autorizované servisy nabízejí prověřená zařízení a garantují bezpečnost. “O kvalitě přestaveb a kontrolních mechanizmů při schvalování a provozu svědčí to, že za posledních 10 let prakticky nedošlo k porušení správné funkčnosti bezpečnostních prvků plynové soustavy,” zdůrazňuje T. Hanzl, přičemž cena zástavby se pohybuje zhruba od 13 000 do 40 000 Kč a díky konkurenci se v zásadě nemění.

KORUNA NA KILOMETRU

Mezi známé nevýhody vozů na LPG patří zákaz parkování v podzemních garážích a také pokles výkonu motoru o cca 5 % (spotřeba navíc roste o 10 %). Nutné jsou i prohlídky po ujetí 10 000 km, minimálně však jednou ročně. I tak provozovatel vozu na plyn ušetří, vzhledem k rozdílu cen pohonných hmot.

DOTACE 10 PROCENT

Automobily na plyn lze rozeznat podle označení na zadním skle. Podle odhadu předsedy LPG klubu Tomáše Hanzla v úpravě na plyn jezdí v ČR přes 200 000 automobilů. “Toto číslo se používá cca 5 let. Přestože spousta vozů mezitím skončila na šrotišti, mnoho dalších se dovezlo zejména z Nizozemska a Francie. Navíc ročně se přestavuje kolem 20 000 vozů a lze předpokládat, že rostoucí cena benzinu i nafty zájem motoristů opět zvýší.” LPG klub navíc nyní dotuje profesionálně provedené přestavby 10 procenty z jejich ceny.


Subaru je jediná značka, u níž přestavbu na LPG zajišťuje oficiální importér, a tudíž i po této proměně má vůz kompletní záruku.
Toroidní nádrže nemusí zmenšit kufr. Rezervu lze nahradit speciálními pneumatikami nebo sadou na dočasnou opravu.
Tankování: žádný problém Sít čerpacích stanic je dostatečná, v roce 1995 jich bylo 75 a nyní téměř 800. Jsou i u některých řetězců čerpacích stanic (Benzina, JET, Shell, Euro Oil aj.).
Systémy na výběr. Existuje několik firem, které dodávají vyzkoušené systémy pro přestavbu na LPG. Motor není třeba upravovat.
Jedno tlačítko. V interiéru přestavbu prozradí vlastně jen přepínač, který umožňuje střídavý provoz na benzin nebo plyn.

-

 
Anketa
Měli byste zájem o aplikaci pro chytré telefony s vyhledáváním čerp. stanic LPG v ČR, případně i v zahraničí?

  (22 %)
(72 %)
(6 %)


Celkem 4188 hlasů
 
Nové vozy s LPG a zárukou

      Dacia
      Fiat
      Hyundai
      Kia
      Mercedes
      Opel
      Renault
      Subaru
      Škoda
Spolupracující firmy

  Dodavatelé LPG
-
 
PrimagasFlaga
TomegasKralupol
Hunsgas 
  
Čerpací stanice LPG
od Bonett.cz


  Montážní dílny LPG

www.tc101.cz
  

  Stanice měření emisí


Dekra
  

Vstup pro firmy

  Stanice měření emisí

  Stanice technické kontroly

  Čerpací stanice

Pocidadlo Web4U.cz


 © www.lpg.cz 2007
 Komerční použití informací z těchto  stránek pouze se souhlasem  provozovatele těchto stránek.

 

© 2004 Fin