www.tc101.cz
Čerpací stanice |  Montážní dílny |  Stanice měření emisí |  STK |  Autobazar | Dotazy
 
Ceny PHM

Ceny v ČR - 7. týden
LPG 14.51
Benzín 30.06
Nafta 30.94

  Ceny v zahraničí
Poptávka LPG přestavby
Zadat přestavbu
Vše o LPG
  Hlavní strana
  Výhody LPG
  •  Výhody členství
  •  O klubu
  •  Přihláška
  •  Stanovy klubu
  Nová auta s LPG
  Fotogalerie
  Zkušenosti s LPG
  Napsali o LPG
  Archiv zpráv
  Zajímavosti
 
Prodej LPG doplňků
-



LPG obchod





 
Vyskočte z benzinové spirály
17.3.2008    Auto TIP   str. 52   Téma - přehled alternativ paliv
LPG klub

Ještě nikdy jsme netankovali tak draze jako nyní. Kdo chce do budoucna šetřit, musí přestoupit na E85, LPG, CNG nebo rostlinný olej.

Každého řidiče děsí neustále rostoucí ceny pohonných hmot. Bohužel nic hezkého nás už nečeká a za benzin i naftu budeme platit čím dál víc. Jenže na svobodu pohybu v automobilu si každý zvykl a jen málokdo je ochotný se jí vzdát. Jak ale uspokojit dva protichůdné požadavky -touhu jezdit autem a neochotu platit horentní sumy u čerpacích stanic? A co třeba přejít na jiná paliva? LPG, CNG, E85, vodík - možností je čím dál víc, i když některé jsou u nás stále ještě hodně omezené. Přestože se jako o palivu budoucnosti mluví o vodíku, náš stát a také automobilky by měly mnohem více podporovat zemní plyn. Jeho zásoby prý vystačí na 150 let a z klasických fosilních paliv je i nejekologičtější. Jaké přednosti i nevýhody s sebou jednotlivá alternativní paliva přinášejí, se můžete dočíst v následujícím materiálu.

Další alternativy

Bionafta: směs klasické nafty s biosložkou MEŘO (metylester řepkového oleje). V minulosti se u nás prodával mix s až 30% podílem MEŘO, nyní se povinně přimíchává 2 až 5 % biosložky. Pohon na elektřinu: většímu rozmachu dosud bránily příliš těžké baterie s malou kapacitou. Nová generace článků by mohla znamenat větší rozšíření. Sunfuel (BtL): biopalivo druhé generace vyráběné kompletně z rostlin. Dnešní technologie ho však zatím nedokáží vyprodukovat velké množství. Vodík: superčisté spalování, problém je však drahá a energeticky velmi náročná výroba. Zatím také chybí potřebná infrastruktura.

E85 etanol: jízda na alkohol

Palivo E85 je směs složená z 85 % bioetanolu a 15 % klasického benzinu. Velmi populární je zejména ve Švédsku, kam také směřuje většina produkce modelů Ford, Saab a Volvo upravených pro spalování E85. Vyšší agresivita této pohonné hmoty však vyžaduje úpravu « palivové soustavy, motoru a montáž dodatečného předehřívání. E85 má totiž problémy se studenými starty. Tyto změny však zvýší cenu vozu. Například Saab v Česku za vůz na E85 účtuje navíc 30 000 korun. Auto na u nás nabízí také Ford. Počítat musíte i s vyšší spotřebou. Navíc masová výroba bi*> 4k oetanolu vede k ničení deštných pralesů, jichž plochu zabírají technické plodiny.

JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: Palivová soustava a některé díly motoru jako ventilová sedla musejí být uzpůsobeny vyšší agresivitě paliva E85. ŽIVOTNI PROSTŘEDÍ: Při spalování se v porovnání s benzinem uvolňuje mnohem méně C02. Dost ho ale vzniká při výrobě tohoto paliva. CENA ZA LITR: V Německu se E85 prodává za 90 centů za litr, což je v přepočtu asi 24 Kč. Na jednu nádrž E85 ale ujedete mnohem méně kilometrů než s benzinem. Síť čerpacích stanic v Evropě je s výjimkou BUDOUCNOST: Skandinávie stále velmi řídká, brzy jich ale bude víc, v Česku však nelze E85 volně koupit vůbec. Růst ceny kopíruje konvenční paliva, nedochází však u něj k takovým výkyvům. ZÁVĚR: Stálo by za zvážení, zda by byli výrobci ochotni navýšení ceny vynucené úpravou motoru vzít na svá bedra nebo je alespoň výrazněji dotovat.

Zemní plyn: málo podporovaná alternativa

Zemní plyn v automobilech používaný ve stlačené formě CNG má podobné složení jako biopaliva. I v Česku lze již koupit dost modelů na CNG upravených přímo od výrobce. Na trhu jsou Fiaty Panda, Multipla a Dobló, Citroeny C3 a Berlingo, Opely Combo a Zafira, Renaulty Kangoo a Kangoo Express nebo Volkswageny Touran a Caddy.Dodatečná přestavba na zemní plyn je poměrně drahá (kolem 60 000 Kč), velká nádrž také většinou citelně zmenší zavazadlový prostor. Nevýhodu představuje také relativně malý dojezd a v Česku stále ještě řídká sít ^ čerpacích stanic. Zemní g^ plyn je oblíbený pro po* hon autobusů, nákladních nebo manipulačních vozidel.

JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: Samotný motor nevyžaduje žádnou speciální úpravu. Palivová soustava je rozšířena o vysokotlakou část pro zemní plyn. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Spalování zemního plynu je mnohem čistší než ostatních paliv. Z fosilních pohonných hmot má suverénně nejnižší emise C02. CENA ZA LITR: V Česku se zemní plyn prodává za 20,9 Kč/kg, přičemž v 1 kg zemního plynu se ukrývá více energie než v litru benzinu. BUDOUCNOST: Zásoby zemního plynu se odhadují na 150 let. V Česku je od roku 2007 osvobozen od spotřební daně. Jeho cena tolik nekolísá, se zvyšující se poptávkou lze však očekávat růst. ZÁVĚR: Z ekologického i provozního hlediska je zemní plyn nejlepší alternativou pro benzinové motory. Většímu rozšíření u nás brání řídká síť čerpacích stanic. Změnit by to mohla chystaná ekologická daňová reforma finančně zvýhodňující alternativní paliva.

LPG: vhodné pro téměř všechna vozidla

Kapalný propan-butan patří v Česku k nejrozšířenějším alternativám benzinu. Hlavní výhodu představují výrazně nižší provozní náklady, hustá sít čerpacích stanic a úpravců. Kvůli menšímu tlaku (0,08 MPa) nejsou zapotřebí tak velké nádrže jako u CNG. Cena za přestavbu se pohybuje od 10 do 40 000 korun podle automobilu a typu použitého LPG zařízení. U starších aut se vyplatí i tomu, kdo jezdí méně. Ne všechny vozy jsou však vhodné pro provoz na propan-butan. Na rozdíl od CNG však s výjimkou soukromého importéra vozů Subaru žádná značka nenabízí oficiální přestavbu na LPG. Také společnost Emil Frey provádí instalaci dovozů Legacy a Forester až v Česku.

JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: Nejrizikovějším místem motoru na LPG jsou sací ventily a jejich sedla. Existují ale prostředky na ochranu. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Provoz na LPG je mnohem čistší než spalování benzinu i nafty. CENA ZA LITR: V Česku se pohybuje kolem 16 korun za litr. Ve srovnání s benzinem ale počítejte s asi 10% nárůstem spotřeby. BUDOUCNOST: V Česku je výroba LPG zatížena spotřební daní, plánovaná ekologická daňová reforma však bude vozy na LPG zvýhodňovat. I přes růst cen je LPG o polovinu levnější než benzin. ZÁVĚR: Kdo chce přejít na plyn, je LPG nejjednodušší a nejlevnější cesta. A to zejména u starších aut, u moderních motorů počítejte s vyššími náklady. Nevýhodu představuje také nádrž v zavazadelníku. Může sice být místo rezervy, tu však musíte dát jinam nebo si pořídit sadu na opravu pneu a senzor hlídající pokles tlaku v kolech.

Rostlinný olej: alternativa pro diesely

Rostlinný olej se podobně jako biosložka do nafty vyrábí lisováním z řepkovitých plodin. Na rozdíl od bionafty však rostlinný olej neobsahuje další aditiva zlepšující jeho vlastnosti. Největší problém představuje vysoká viskozita při teplotách pod bodem mrazu, kdy zhoustne a nelze ho čerpat. Hrozí tak poškození vstřikovacího čerpadla. Navíc rostlinný olej vždy pronikne do klikové skříně a znečistí motorový olej. Ten časem zhoustne a zhorší proces mazání. Předejít lze tomu častější výměnou olejové náplně. Provoz na rostlinný olej je vhodný pro starší vznětové motory s řadovými čerpadly, které nejsou tak choulostivé jako moderní vstřikovací systémy.

JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: I s funkcí předehřívání zlepšující tekutost nedosáhne rostlinný olej nikdy kvalit nafty. U moderních agregátů hrozí poškození drahých dílů vstřikovací soustavy, u starších se doporučuje přimíchávat do nádrže další aditiva. Dlouhodobé používání rostlinného oleje také působí agresivně na materiály motoru. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Spalováním se uvolňuje menší množství C02 než u nafty, dost ho ale vzniká při samotné výrobě rostlinného

CENA ZA LITR: Litr lze pořídit od 22 Kč, počítejte však asi s 10% zvýšením spotřeby. Zejména v Německu míchá naftu s rostlinným BUDOUCNOST: olejem čím dál víc motoristů. Na zvýšenou poptávku reaguje i cena, která pomalu, ale jistě roste. ZÁVĚR: Provoz na rostlinný olej je asi nejméně doporučitelnou alternativou, která příliš neprospívá kondici motoru. Doporučit se dá snad jenom majitelům starších dieselů.

 
Anketa
Měli byste zájem o aplikaci pro chytré telefony s vyhledáváním čerp. stanic LPG v ČR, případně i v zahraničí?

  (22 %)
(72 %)
(6 %)


Celkem 4190 hlasů
 
Nové vozy s LPG a zárukou

      Dacia
      Fiat
      Hyundai
      Kia
      Mercedes
      Opel
      Renault
      Subaru
      Škoda
Spolupracující firmy

  Dodavatelé LPG
-
 
PrimagasFlaga
TomegasKralupol
Hunsgas 
  
Čerpací stanice LPG
od Bonett.cz


  Montážní dílny LPG

www.tc101.cz
  

  Stanice měření emisí


Dekra
  

Vstup pro firmy

  Stanice měření emisí

  Stanice technické kontroly

  Čerpací stanice

Pocidadlo Web4U.cz


 © www.lpg.cz 2007
 Komerční použití informací z těchto  stránek pouze se souhlasem  provozovatele těchto stránek.

 

© 2004 Fin