Hybridní automobily jsou v módě a prakticky každý výrobce chce přijít se svou troškou do mlýna. Korejská automobilka
Hyundai však připravuje hybrid vpravdě neobvyklý – jeho spalovací motor totiž poběží na zkapalněný propan-butan. Automobilka Hyundai
oznámila, že v červenci roku 2009, tedy zhruba za rok, začne prodávat hybridní variantu svého modelu Elantra. Zpočátku bude tento vůz určen
pouze pro korejský trh, kde ponese označení Avante. Nová Elantra LPI HEV, jak vůz výrobce označuje, je v mnoha směrech unikátní a i za rok
by měla nést několik světových primátů.
Hybridní hyundai v akci
Hyundai tvrdí, že půjde o první hybrid s pohonem na zkapalněný propan-butan, tedy i u nás oblíbené palivo LPG. Motor Liquefied Petroleum
Injection řady Gamma bude mít objem 1,6 litru, o výkonu se tisková zpráva nezmiňuje. V pohonu automobilu mu bude pomáhat 15kW elektromotor
a přenos hnací síly bude mít na starosti bezestupňová převodovka CVT. Elektromotoru budou dodávat energii nové Li-Pol baterie, i v tom by
měla hybridní elantra získat světové prvenství. Li-Pol baterie prozatím nikdo v sériovém automobilu nepoužil a v současnosti se zatím
prosazují baterie typu Li-Ion.
Automobilka se také chlubí tím, že bude Elantra LPI HEV hybridem s nejnižšími provozními náklady. Řidiči prý oproti konkurenčním
hybridům ušetří za palivo až 40 %, oproti benzinovému modelu Elantry pak až 50%. Částečně za to budou děkovat nízké spotřebě, které
odpovídá produkce 103 gramů CO2 na kilometr jízdy. Svůj díl na nízkých provozních nákladech také ponese příznivá cena samotného LPG. I emise
ostatních škodlivin by měly být velmi nízké, výrobce tvrdí, že až o 90 % nižší než u benzinovým motorem vybaveného modelu. Elantra LPI HEV
by tak měla plnit americkou normu SULEV.
Hyundai rovněž přiznalo, že hybridní elantra bude o poznání dražší než benzinový model. Podle vyjádření automobilky se ale vynaložená
investice vrátí na úsporách zhruba za dva roky provozu. Více detailů automobilka přinese až před uvedením novinky na trh. Export modelu
na světové trhy není nemožný, ale Hyundai bude svůj LPG hybridní model vyvážet pouze do zemí, které mají dostatečně kvalitní infrastrukturu
čerpacích stanic s tímto palivem. Česká republika tuto podmínku splňuje. Takže se nechme překvapit...
- URL -
|