www.tc101.cz
Čerpací stanice |  Montážní dílny |  Stanice měření emisí |  STK |  Autobazar | Dotazy
 
Ceny PHM

Ceny v ČR - 7. týden
LPG 14.51
Benzín 30.06
Nafta 30.94

  Ceny v zahraničí
Poptávka LPG přestavby
Zadat přestavbu
Vše o LPG
  Hlavní strana
  Výhody LPG
  •  Výhody členství
  •  O klubu
  •  Přihláška
  •  Stanovy klubu
  Nová auta s LPG
  Fotogalerie
  Zkušenosti s LPG
  Napsali o LPG
  Archiv zpráv
  Zajímavosti
 
Prodej LPG doplňků
-



LPG obchod





 
Ropák, nebo sporák?
11.8.2008     Svět motorů   str. 10   TOP - srovnávací test - Subaru Legacy Kombi 2.0 D vs. Subaru Legacy Kombi 2.0 R LPG
Libor Hlisníkovský   LPG klub

Subaru se konečně dočkalo turbodieselu. Jenže - paradoxně vyjíždí z domácí stáje benzinová konkurence s pohonem na LPG. Co zní jako lepší volba: nafta, nebo plyn?

Na předchozích čtyřech stranách jsme vás seznámili s teorií problematiky alternativních plynových pohonů. Nyní máme před sebou dvě praktické ukázky - identická Subaru Legacy Kombi. Jedno ale pohání jedinečný turbodiesel, druhé klasický zážehový motor spalující propan-butan. Dokáže nízká spotřeba a vyšší zátah nafíáku porazit laciné provozní náklady a příjemnější projev kombinace benzin-plyn?

Vstupní investice

Turbodiesely platí za dražší zboží a ani Subaru není výjimkou. Na pořízení kombíku s unikátním vznětovým boxerem si připravte minimálně 803 800 korun. Základní benzinové Legacy Kombi přijde na 733 800 Kč plus příplatek 29 750 Kč za přestavbu na LPG. Ten je aktuálně snížen z původních 64 750 Kč o 35 000 korun. Ve srovnatelných specifikacích Active pak vychází rozdíl diesel vs. LPG na 20 250 Kč ve prospěch plynu. Nutno dodat, že vznětové Legacy začíná až na výbavě Active - k základnímu Trendu přidává stabilizaci podvozku VDC (Vehicle Dynamic Control), hlavové okenní airbagy, elektrické vyhřívání předních sedaček či elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Zato diesel se nemůže pochlubit přídavnou redukcí převodovky, kterou majitel plyno-benzinového Legacy využije například při tažení přívěsů.

Najdi deset rozdílů

Známému rébusu z víkendových magazínů se podobá hledání odlišností mezi oběma subárky. Zvenku se liší označením na zádi, plynové Legacy samozřejmě nepostrádá žlutou nálepku LPG. Nebýt jí, ani byste přítomnost plynu nepoznali. Obligátní plnicí hrdlo v nárazníku totiž chybí - přestěhovalo se pod originální víčko nádrže. Takže nikdo nemusí ani vědět, že jezdíte na propan-butan. Detailní rozdíl panuje pak v konstrukci koncovek výfuků, turbodiesel se prozradí ještě náfukem na kapotě pro přistup vzduchu k mezichladiči turba. Uvnitř se plyňák identifikuje zejména podle přepínače pohonného média a zároveň ukazatele stavu plynu v nádrži - nachází se u řadicí páky. Pětice diod tak informuje o procentuálním stavu LPG v toroidní nádrži (100-80 % = 5 diod, 80-60 % = 4 diody...). Turbodieselové Legacy ještě postrádá páku redukční převodovky a Uší se rovněž jiným přístrojovým štítem s přidaným ekonoměrem. Ten pohybem ručičky ukazuje odchylku od průměrné spotřeby (neplést s okamžitou jako třeba BMW).

Kufrová daň

Když chcete jezdit na plyn, musíte ho mít kam uložit. Do prostoru rezervy pod podlahou kufru se proto nastěhovala toroidní nádrž na LPG o objemu 61 litrů. A kam s rezervou? Do zavazadelníku! To logicky ztěžuje objem i variabilitu. Náhradní dojezdové kolo s nářadím je naštěstí uchyceno k podlaze šroubovým spojem, takže v zatáčkách necestuje sem a tam. Existuje ještě možnost prostorově úsporné lepicí sady s kompresorem, ta ovšem musí být doplněna dodatečným monitoringem tlaku v pneumatikách.

Nebojte se plynu

Dosud jsme vznětové a plynové Subaru Legacy zkoumali pouze staticky, nastal čas se projet! Otáčíme klíčkem subaru ve verzi LPG a ozývá se charakteristický chraplák čtyřválcového boxeru. Startování a první kilometry probíhají na benzin (kontrolka na ovladači svítí červeně), po krátké době se systém automaticky přepne na LPG (kontrolka zmodrá). Startování na benzin odsaje z nádrže cca 0,5 1 naturalu na 100 km. Pokud dojde k vyprázdnění plynové nádrže, systém se samočinně vrátí do klasického benzinového režimu. Díky modernímu vícebodovému vstřikování zkapalněného plynu se rozdíl mezi oběma pohony v praxi téměř nepozná. Motor zatahuje příjemně odspodu a nechá se rajcovně vytáčet za ostrého zvuku boxeru až k omezovači. A spotřeba? Samotný výrobce udává zhruba nárůst 10-20 %, což se v praxi v podstatě potvrdilo. Čekali jsme ale horší výsledek. Ostatně, porovnání nákladů přinášíme ve vloženém článku.

Trpělivost přináší růže - kdo si počkal na turbodiesel od Subaru, slízl smetanu. Jediný vznětový motor s protiběžnými písty na světě opět předvedl své kvality. Už od volnoběžných otáček má vybrané způsoby a vyváženost dokumentuje minimem vibrací. Klapavý zvuk samozřejmě naftový původ neskryje, při vytáčení ale k uším doléhá i náznak tradičního boxerovského bručení. Do 1800 otáček se nic moc neděje, k dynamické jízdě musíte motor držet kolem dvoutisícové hranice a častěji řadit. Zátah totiž končí někde u 3800 otáček, dál nemá cenu agregát trápit. V tomto rozmezí se ale ukazuje mamutí síla, která se na silnici dokonale přenáší pomocí symetrického stálého pohonu všech kol. Řazení dieselu by však rozhodně mohlo jít lépe, navíc má převodovka jen pět stupňů, z nichž jsou čtyřka a pětka orientovány hodně do rychlá (při 130 km/h točí motor 2500 otáček). Řízení dieselu s elektrickým posilovačem nám přišlo odtažitější než hydraulika v zážehovém modelu. Naftový boxer umí být i tichý, téměř se dokázal vyrovnat zážehovému kolegovi na plyn. V pružnosti ho pak zejména na pátý převodový stupeň deklasoval. Inu, 350 N.m se někde projevit muselo...

Resumé

Hotovo, dobojováno! V našem Subaruderby svítí na tabuli skóre 1:0 pro LPG. Plynový pohon zahájil svoji zteč výhodnější základní cenou a pokračoval přes nižší provozní náklady, podobnou dynamiku, lepší řazení i řízení až k triumfálnímu finiši. V cestě k vítězství nestál plynu ani horší zavazadelmk omezený přidanou rezervou nebo problémy spojené s dodatečným pohonem na LPG - nemožnost parkovat v podzemních garážích či zvýšení servisních nákladů na pohonnou soustavu LPG.

ModelZákladní cena KčCena vč. přestavby na LPG
Forester 2.0 X Active (MR 08)633 012662 762*
Forester 2.0 X Trend (MR 09)648 800678 550*
Legacy Sedan 2.0R Trend698 800728 550*
Legacy Kombi 2.0R Trend733 800763 550*G
Outback 2 5i858 800888 550*
Impreza 2 0598 800628 550*

Zdroj: importér Subaru   Pozn.: * cena včetně aktuální slevy


Kombi 2.0 DKombi 2.0 R LPG
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h)(s))9,33/10,84)10,24/14,96
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h (ot /min I))2500)3600
Měřeni hluku: 4000 ot na 2 RS/2000 ot na 5 RS (db))64,7/63,9)64,6/63,2
Spotřeba paliva město/mimo město/celkem (1/100 km))8,5/5,6/7,1);12,2/8,1/10,2


TECHNICKÉ ÚDAJE VÝROBCE

Subaru Legacy Kombi 2.0 DSubaru Legacy Kombi 2.0 R LPG

MotorPřeplňovaný vznětový
čtyřválec boxer DOHC
Zážehový čtyřválec
boxer DOHC
Zdvihový objem (cm3)19981994
Největší výkon (kW/ot. za min.)110/3600110/6000
Nejvýš, toč. moment (N.m/ot. za min.)350/1800196/3200
Vrtání x zdvih (mm)86,0x86,092,0x75,0
Kompresní poměr16,3:111,1:1
Převodovkamanuální pětistupňovámanuální pětistupňová
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km)64/110364+81/1453
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s)203202
Nejvyšší rychlost (km/h)8,99,8
Spotřeba paliva na 100 km7,2/5,1/5,811,8/6,8/8,6
Emise C0Z (g/km)154203
Základní cena (Kč)803 800763 550

* cena včetně aktuální slevy (- 35 000 Kč na zástavbu LPG)

S testovanými vozy Subaru jsme najezdili 578 km. Během testu bylo polojasno, teplota kolem Z7° C. Pneumatiky Bridgestone Potenze RE 050 215/45 R17.

LPG Program Subaru

Vozům Subaru bývala vytýkána absence vznětového motoru a hlavně vysoká spotřeba. Český Importér na to zareagoval originální vestavbou pohonu LPG, na kterou angažoval holandského výrobce Vialle. Diky tomu se můžete opřít o záruku 3 roky/100 000 km. Oficiálně se u nás nabízí plynový program pro řadu Legacy, Outback, Forester a nově I Impreza.

Boxer Diesel

Po dlouhých odkladech to přišlo - letos v Ženevě se představil první vznětový motor s protiběžnými pisty na světě. Subaru muselo kvůli koncepci pohonu všech kol uzpůsobit konstrukci motoru, v úvahu připadal z prostorových důvodů jen boxer. Čtyřválec o objemu 1998 cm3 s blokem z hliníkové slitiny má přísně čtvercovou konstrukci (vrtání shodné jako zdvih), jeho vyvážení je tedy dokonalé. Rozvod DOHC se dvěma vačkami sází na čtyh/entilovou techniku. Vstřikování využívá vysokotlakého systému common rall, pracujícího s tlakem 180 MPa. Výfukové turbodmychadlo přímo fyzicky spojené s katalyzátory (kvůli snížení emisí a těžiště) pracuje s variabilní geometrií lopatek statoru. Standardně je turbodiesel Subaru vybaven filtrem pevných částic. Své kvality prokázal nový vznětový agregát od Subaru i v anketě International Engine of the Year Awards 2008 (motor roku), kde se umístil na třetím místě ve své třídě.

Počítejte s námi

Proč si lidé přestavují auta na LPG? Kvůli ceně! Co na to naše dvojice? Při námi změřené průměrné spotřebě 7,1 1/100 km u dieselu vychází 1 km na 2,41 Kč. Uvažovali jsme cenu nafty 34 Kč za litr. Proti tomu stojí plyn se svými 10,2 1/100 km, což odpovídá kilometrovým nákladům 1,66 Kč. Úspora ve prospěch LPG činí 0,75 Kč/km. Tím, že je navíc Legacy na LPG levnější než naftový kolega, se začíná logicky vyplácet už od prvního momentu. Investice 29 750 Kč do přestavby výchozího modelu se vám vrátí po ujetí 39 667 kilometrů. S pohodlným dostavníkem jménem Legacy žádný problém. Nutno připomenout vyšší výdaje na servis plynové aparatury auta, přesto z hlediska nákladů vyhrává alternativa LPG.

Pořadí

Subaru Legacy Kombi 2.O R LPG

  • nízké náklady na provoz
  • lineámější charakteristika motoru
  • delší dojezd
  • omezený zavazadlový prostor
  • zákaz parkování v podzemních garážích

Subaru Legacy Kombi 2.O D

  • zátah turbodieselu
  • nižší spotřeba paliva
  • objemnější zavazadelník
  • nákladnější provoz
  • vyšší pořizovací cena

 
Anketa
Měli byste zájem o aplikaci pro chytré telefony s vyhledáváním čerp. stanic LPG v ČR, případně i v zahraničí?

  (21 %)
(73 %)
(5 %)


Celkem 3879 hlasů
 
Nové vozy s LPG a zárukou

      Dacia
      Fiat
      Hyundai
      Kia
      Mercedes
      Opel
      Renault
      Subaru
      Škoda
Spolupracující firmy

  Dodavatelé LPG
-
 
PrimagasFlaga
TomegasKralupol
Hunsgas 
  
Čerpací stanice LPG
od Bonett.cz


  Montážní dílny LPG

www.tc101.cz
  

  Stanice měření emisí


Dekra
  

Vstup pro firmy

  Stanice měření emisí

  Stanice technické kontroly

  Čerpací stanice

Pocidadlo Web4U.cz


 © www.lpg.cz 2007
 Komerční použití informací z těchto  stránek pouze se souhlasem  provozovatele těchto stránek.

 

© 2004 Fin