Subaru se konečně dočkalo turbodieselu. Jenže - paradoxně vyjíždí z domácí stáje benzinová konkurence s pohonem na LPG. Co zní jako lepší volba:
nafta, nebo plyn?
Na předchozích čtyřech stranách jsme vás seznámili s teorií problematiky alternativních plynových pohonů. Nyní máme před sebou dvě praktické ukázky - identická Subaru Legacy Kombi. Jedno ale pohání jedinečný turbodiesel, druhé klasický zážehový motor spalující propan-butan. Dokáže nízká spotřeba a vyšší zátah nafíáku porazit laciné provozní náklady a příjemnější projev kombinace benzin-plyn?
Vstupní investice
Turbodiesely platí za dražší zboží a ani Subaru není výjimkou. Na pořízení kombíku s unikátním vznětovým boxerem si připravte minimálně
803 800 korun. Základní benzinové Legacy Kombi přijde na 733 800 Kč plus příplatek 29 750 Kč za přestavbu na LPG. Ten je aktuálně snížen z původních
64 750 Kč o 35 000 korun. Ve srovnatelných specifikacích Active pak vychází rozdíl diesel vs. LPG na 20 250 Kč ve prospěch plynu. Nutno dodat, že
vznětové Legacy začíná až na výbavě Active - k základnímu Trendu přidává stabilizaci podvozku VDC (Vehicle Dynamic Control), hlavové okenní airbagy,
elektrické vyhřívání předních sedaček či elektricky nastavitelné sedadlo řidiče. Zato diesel se nemůže pochlubit přídavnou redukcí převodovky,
kterou majitel plyno-benzinového Legacy využije například při tažení přívěsů.
Najdi deset rozdílů
Známému rébusu z víkendových magazínů se podobá hledání odlišností mezi oběma subárky. Zvenku se liší označením na zádi, plynové Legacy
samozřejmě nepostrádá žlutou nálepku LPG. Nebýt jí, ani byste přítomnost plynu nepoznali. Obligátní plnicí hrdlo v nárazníku totiž
chybí - přestěhovalo se pod originální víčko nádrže. Takže nikdo nemusí ani vědět, že jezdíte na propan-butan. Detailní rozdíl panuje pak
v konstrukci koncovek výfuků, turbodiesel se prozradí ještě náfukem na kapotě pro přistup vzduchu k mezichladiči turba. Uvnitř se plyňák
identifikuje zejména podle přepínače pohonného média a zároveň ukazatele stavu plynu v nádrži - nachází se u řadicí páky. Pětice diod tak informuje
o procentuálním stavu LPG v toroidní nádrži (100-80 % = 5 diod, 80-60 % = 4 diody...). Turbodieselové Legacy ještě postrádá páku redukční
převodovky a Uší se rovněž jiným přístrojovým štítem s přidaným ekonoměrem. Ten pohybem ručičky ukazuje odchylku od průměrné spotřeby
(neplést s okamžitou jako třeba BMW).
Kufrová daň
Když chcete jezdit na plyn, musíte ho mít kam uložit. Do prostoru rezervy pod podlahou kufru se proto nastěhovala toroidní nádrž na LPG o objemu
61 litrů. A kam s rezervou? Do zavazadelníku! To logicky ztěžuje objem i variabilitu. Náhradní dojezdové kolo s nářadím je naštěstí uchyceno k podlaze
šroubovým spojem, takže v zatáčkách necestuje sem a tam. Existuje ještě možnost prostorově úsporné lepicí sady s kompresorem, ta ovšem musí být
doplněna dodatečným monitoringem tlaku v pneumatikách.
Nebojte se plynu
Dosud jsme vznětové a plynové Subaru Legacy zkoumali pouze staticky, nastal čas se projet! Otáčíme klíčkem subaru ve verzi LPG a ozývá se
charakteristický chraplák čtyřválcového boxeru. Startování a první kilometry probíhají na benzin (kontrolka na ovladači svítí červeně), po krátké
době se systém automaticky přepne na LPG (kontrolka zmodrá). Startování na benzin odsaje z nádrže cca 0,5 1 naturalu na 100 km. Pokud dojde
k vyprázdnění plynové nádrže, systém se samočinně vrátí do klasického benzinového režimu. Díky modernímu vícebodovému vstřikování zkapalněného
plynu se rozdíl mezi oběma pohony v praxi téměř nepozná. Motor zatahuje příjemně odspodu a nechá se rajcovně vytáčet za ostrého zvuku boxeru až
k omezovači. A spotřeba? Samotný výrobce udává zhruba nárůst 10-20 %, což se v praxi v podstatě potvrdilo. Čekali jsme ale horší výsledek. Ostatně,
porovnání nákladů přinášíme ve vloženém článku.
Trpělivost přináší růže - kdo si počkal na turbodiesel od Subaru, slízl smetanu. Jediný vznětový motor s protiběžnými písty na světě opět
předvedl své kvality. Už od volnoběžných otáček má vybrané způsoby a vyváženost dokumentuje minimem vibrací. Klapavý zvuk samozřejmě naftový původ
neskryje, při vytáčení ale k uším doléhá i náznak tradičního boxerovského bručení. Do 1800 otáček se nic moc neděje, k dynamické jízdě musíte
motor držet kolem dvoutisícové hranice a častěji řadit. Zátah totiž končí někde u 3800 otáček, dál nemá cenu agregát trápit. V tomto rozmezí
se ale ukazuje mamutí síla, která se na silnici dokonale přenáší pomocí symetrického stálého pohonu všech kol. Řazení dieselu by však rozhodně
mohlo jít lépe, navíc má převodovka jen pět stupňů, z nichž jsou čtyřka a pětka orientovány hodně do rychlá (při 130 km/h točí motor 2500 otáček).
Řízení dieselu s elektrickým posilovačem nám přišlo odtažitější než hydraulika v zážehovém modelu. Naftový boxer umí být i tichý, téměř se dokázal
vyrovnat zážehovému kolegovi na plyn. V pružnosti ho pak zejména na pátý převodový stupeň deklasoval. Inu, 350 N.m se někde projevit muselo...
Resumé
Hotovo, dobojováno! V našem Subaruderby svítí na tabuli skóre 1:0 pro LPG. Plynový pohon zahájil svoji zteč výhodnější základní cenou
a pokračoval přes nižší provozní náklady, podobnou dynamiku, lepší řazení i řízení až k triumfálnímu finiši. V cestě k vítězství nestál plynu
ani horší zavazadelmk omezený přidanou rezervou nebo problémy spojené s dodatečným pohonem na LPG - nemožnost parkovat v podzemních garážích
či zvýšení servisních nákladů na pohonnou soustavu LPG.
Model | Základní cena Kč | Cena vč. přestavby na LPG |
Forester 2.0 X Active (MR 08) | 633 012 | 662 762* |
Forester 2.0 X Trend (MR 09) | 648 800 | 678 550* |
Legacy Sedan 2.0R Trend | 698 800 | 728 550* |
Legacy Kombi 2.0R Trend | 733 800 | 763 550*G |
Outback 2 5i | 858 800 | 888 550* |
Impreza 2 0 | 598 800 | 628 550* |
Zdroj: importér Subaru Pozn.: * cena včetně aktuální slevy
Kombi 2.0 D | Kombi 2.0 R LPG |
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h)(s)) | 9,33/10,84) | 10,24/14,96 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h (ot /min I)) | 2500) | 3600 |
Měřeni hluku: 4000 ot na 2 RS/2000 ot na 5 RS (db)) | 64,7/63,9) | 64,6/63,2 |
Spotřeba paliva město/mimo město/celkem (1/100 km)) | 8,5/5,6/7,1) | ;12,2/8,1/10,2 |
TECHNICKÉ ÚDAJE VÝROBCE
Subaru Legacy Kombi 2.0 D | Subaru Legacy Kombi 2.0 R LPG
|
Motor | Přeplňovaný vznětový čtyřválec boxer DOHC | Zážehový čtyřválec boxer DOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1998 | 1994 |
Největší výkon (kW/ot. za min.) | 110/3600 | 110/6000 |
Nejvýš, toč. moment (N.m/ot. za min.) | 350/1800 | 196/3200 |
Vrtání x zdvih (mm) | 86,0x86,0 | 92,0x75,0 |
Kompresní poměr | 16,3:1 | 11,1:1 |
Převodovka | manuální pětistupňová | manuální pětistupňová |
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) | 64/1103 | 64+81/1453 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 203 | 202 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 8,9 | 9,8 |
Spotřeba paliva na 100 km | 7,2/5,1/5,8 | 11,8/6,8/8,6 |
Emise C0Z (g/km) | 154 | 203 |
Základní cena (Kč) | 803 800 | 763 550 |
* cena včetně aktuální slevy (- 35 000 Kč na zástavbu LPG)
S testovanými vozy Subaru jsme najezdili 578 km. Během testu bylo polojasno, teplota kolem Z7° C. Pneumatiky Bridgestone Potenze RE 050 215/45 R17.
LPG Program Subaru
Vozům Subaru bývala vytýkána absence vznětového motoru a hlavně vysoká spotřeba. Český Importér na to zareagoval originální vestavbou pohonu LPG,
na kterou angažoval holandského výrobce Vialle. Diky tomu se můžete opřít o záruku 3 roky/100 000 km. Oficiálně se u nás nabízí plynový program pro
řadu Legacy, Outback, Forester a nově I Impreza.
Boxer Diesel
Po dlouhých odkladech to přišlo - letos v Ženevě se představil první vznětový motor s protiběžnými pisty na světě. Subaru muselo kvůli koncepci
pohonu všech kol uzpůsobit konstrukci motoru, v úvahu připadal z prostorových důvodů jen boxer. Čtyřválec o objemu 1998 cm3 s blokem z hliníkové
slitiny má přísně čtvercovou konstrukci (vrtání shodné jako zdvih), jeho vyvážení je tedy dokonalé. Rozvod DOHC se dvěma vačkami sází
na čtyh/entilovou techniku. Vstřikování využívá vysokotlakého systému common rall, pracujícího s tlakem 180 MPa. Výfukové turbodmychadlo přímo
fyzicky spojené s katalyzátory (kvůli snížení emisí a těžiště) pracuje s variabilní geometrií lopatek statoru. Standardně je turbodiesel Subaru
vybaven filtrem pevných částic. Své kvality prokázal nový vznětový agregát od Subaru i v anketě International Engine of the Year Awards 2008
(motor roku), kde se umístil na třetím místě ve své třídě.
Počítejte s námi
Proč si lidé přestavují auta na LPG? Kvůli ceně! Co na to naše dvojice? Při námi změřené průměrné spotřebě 7,1 1/100 km u dieselu vychází
1 km na 2,41 Kč. Uvažovali jsme cenu nafty 34 Kč za litr. Proti tomu stojí plyn se svými 10,2 1/100 km, což odpovídá kilometrovým nákladům 1,66 Kč.
Úspora ve prospěch LPG činí 0,75 Kč/km. Tím, že je navíc Legacy na LPG levnější než naftový kolega, se začíná logicky vyplácet už od prvního
momentu. Investice 29 750 Kč do přestavby výchozího modelu se vám vrátí po ujetí 39 667 kilometrů. S pohodlným dostavníkem jménem Legacy žádný
problém. Nutno připomenout vyšší výdaje na servis plynové aparatury auta, přesto z hlediska nákladů vyhrává alternativa LPG.
Pořadí
Subaru Legacy Kombi 2.O R LPG
- nízké náklady na provoz
- lineámější charakteristika motoru
- delší dojezd
- omezený zavazadlový prostor
- zákaz parkování v podzemních garážích
Subaru Legacy Kombi 2.O D
- zátah turbodieselu
- nižší spotřeba paliva
- objemnější zavazadelník
- nákladnější provoz
- vyšší pořizovací cena
|