Odborníci se shodují, že alternativní pohon přesto není nebezpečný.
Vsetín. Osobní vůz Škoda Felicia začal včera hořet přímo v centru Vsetína. Auto s pohonem na LPG vzplálo krátce před šestou hodinou ranní.
Hasiči byli na místě za dvě minuty od výjezdu, to už ale byla v plamenech celá přední část auta. “Ihned natáhli vodní vedení
a požár byl postupně uhašen,” popsal mluvčí krajských hasičů Ivo Mitáček.
S ohněm zkoušel bojovat i řidič
Profesionálnímu zásahu však podle něj předcházela snaha řidiče vozu vyhrát nad plameny vlastními silami. “Šofér uvedl, že při jízdě uslyšel ránu a hned potom se auto zastavilo,” řekl Mitáček. Vzápětí jeden z projíždějících řidičů upozornil majitele felicie na hořící podvozek.
“Snaha o uhašení plamenů pomocí ručního hasicího přístroje ale nebyla úspěšná,” doplnil mluvčí hasičů s tím, že požár se rychle rozšiřoval, zvláště po otevření kapoty motoru. Za chybu považuje především to, že hasiči byli na požár upozorněni až ve chvíli, kdy se jej nepodařilo uhasit samotnému řidiči. To i přesto, že se na místě pohybovalo více šoférů, kteří mohli oheň nahlásit.
Hasičům se nakonec podařilo zabránit rozšíření plamenů na celý vůz a uchránit tak další jeho části, včetně tlakové nádoby na plyn.
“Oheň zničil celou přední část vozu, motorový prostor i část kabiny. Plameny prostoupily přes čelní sklo do vozu a poškodily i jeho interiér,” popsal Mitáček.
Způsobená škoda byla předběžně vyčíslena na dvacet tisíc korun.
Příčinou vzniku požáru byla závada na palivovém systému alternativního pohonu LPG. “Ta byla později potvrzena také odborníkem v servisu,” doplnil Mitáček.
Podle jeho slov se však požáry způsobené závadou na LPG systému objevují v posledních letech méně často, než tomu bylo dříve.
LPG? Nejvýš deset případů ročně
“U vozů na tento pohon zasahujeme v současnosti nejvýše desetkrát do roka. Ne vždy má přitom oheň souvislost přímo se systémem LPG,” prozradil Mitáček. Podle něj je tento systém pohonu vozů považován za bezpečný.
Pokud začne auto na plyn hořet, řidiči nemusí v žádném případě utíkat ve strachu, že dojde například k výbuchu.
“Tlakové nádoby na LPG jsou konstruovány tak, aby odolaly i přímému ohni až dvacet minut,” konstatoval Mitáček.
Dodal, že právě to je také zákonem stanovená nejdelší doba, kdy se musí k ohni dostat hasiči.
“V praxi jsme přitom u požárů v podstatně kratším čase,” zdůraznil mluvčí a připomněl, že je důležité s přivoláním hasičů neváhat.
Region Střední Morava
|