| |
LPG systémy |
|
Popis LPG systémů |
|
Popis LPG systémů můžeme rozdělit podle použití pro různé druhy motorů.
Tak jak se vyvíjely motory pro pohon automobilů, vyvíjely se postupem času i systémy pro
přestavby těchto motorů na plyn. Hlavním motivem byla nedostačující technická úroveň těchto
systémů a následné problémy, které přestavbou moderních motorů se zastaralým zařízením
vznikaly. Dříve než se pustíme do popisu jednotlivých systémů a jejich rozdílů je třeba si
připomenout alespoň základní popis plynového pohonu LPG a jednotlivých komponentů. Všechny
komponenty pracující s LPG pod tlakem nad 0,8 Baru podléhají homologačnímu schválení podle
předpisu EHK 67 R 01 (do roku 2001 67R 00).
Kapalný propan butan (dále jen PB) se natankuje na čerpací stanici pomocí přípojky dálkového
plnění vysokotlakým potrubím do tlakové nádrže (v Evropě se používají 3 systémy, italský,
holandský a belgický). Tlaková nádrž je uzavřena víceúčelovým ventilem, který zajišťuje
následující provozní a bezpečnostní funkce:
Provozní:
- plynový ventil uzavírá nádrž při vypnutém zapalování
- odebírání pohonné hmoty z nádrže
- ukazatele stavu paliva v nádrži
Bezpečnostní:
- plynový ventil uzavírá nádrž při vypnutém zapalování
- plnění nádrže do max. 80% obsahu
- zastavení toku paliva při úniku nad 6 litrů za minutu (při poruše potrubí)
- vypuštění plynu při přetlaku nad 27 bar
- ruční uzavření přívodu plynu do nádrže a k přípojce dálkového plnění
- tepelná pojistka odpustí v případě požáru plyn z nádrže
(Tlakové nádrže rozlišujeme podle tvaru a použitých materiálů, např. válcové, toroidní,
ocelové a kompozitní). Nádrž, včetně víceúčelového ventilu je osazena plynotěsnou schránkou
a soustavou odvětrávacích hadic, které odvádějí případný únik paliva mimo prostor vozidla.
Z nádrže je kapalný PB dopravován vysokotlakým potrubím do motorového prostoru, konkrétně do
regulátoru tlaku (používá se potrubí měděné oplastované, nebo plastové).
Regulátor tlaku (výparník), vlivem působení horkovodního okruhu odpařuje, tj. mění
kapalný PB na plynnou fázi PB. V této plynné fázi se PB přivádí ke směšovači, kde se mísí
s nasávaným vzduchem, přicházejícím vzduchovým filtrem. Takto vzniklá palivová směs je poté
sacím potrubím přiváděna do prostoru motoru. V případě systému vstřikování je PB přiváděn
k jednotlivým válcům do blízkosti benzínových vstřikovačů (vstřikovače rozdělujeme podle
konstrukce na membránové a pístové).
Regulace bohatosti směsi se provádí:
- škrtícím šroubem (vozidla s karburátorem), pro správnou funkčnost
a plnění emisních limitů je třeba nastavit optimální polohu. Tato poloha je nastavená
pro volnoběžné otáčky i pro zátěž motoru a není ji možné během jízdy měnit.
- servomotorem ovládaným samostatnou řídící jednotkou (vozidla se vstřikováním
benzínového paliva). Pro správnou regulaci bohatosti směsi je nutno zajistit správnou funkčnost
samostatné řídící jednotky LPG. Ta využívá k vyhodnocování a řízení stávající signály motoru
RPM, TPS, MAP senzor, lambda sondu a další.
- elektrickými vstřikovači ovládanými samostatnou řídící jednotkou (vozidla se
vstřikováním benzínového i plynného paliva). V případě paralelních systémů platí totéž jako
u vozidel se servomotorem, v případě sériových systémů je třeba zajistit 100% správnou
funkčnost benzínové řídící jednotky.
|
Klasické systémy se směšovačem LPG a nasávaného vzduchu. U vozidel
s plastovým a proměnlivým sacím potrubím může docházet k tzv. zpětným zášlehům.
A. karburátorová auta (např. Škoda 120, Škoda Favorit). Cena přestavby od cca 10 000
Kč, systémy schválené v ČR: BRC, Emmegas, Lovato, Lovtec, Marini, Tartarini.
|
|
- tlaková nádrž
- spalovací prostor
- výfukové potrubí
- filtr nasávaného vzduchu
- regulátor tlaku
- horkovodní okruh
- směšovač - mixér
- hadice LPG
- CU potrubí
|
|
|
B. auta se vstřikováním benzínového paliva
(např. Škoda Felicia 1,3 BMM, Škoda Felicia 1,3 MPi). Cena přestavby od cca 18 000 Kč,
systémy schválené v ČR: BRC, Emmegas, Lovato, Lovtec, Tartarini.
|
|
- tlaková nádrž
- spalovací prostor
- katalyzátor
- filtr nasávaného potrubí
- regulátor tlaku
- horkovodní okruh
- směšovač - mixér
- hadice LPG
- CU potrubí
- benzínový vstřikovač
- lambda sonda
- benzínová řídící jednotkaí
- plynová řídící jednotka
- krokový motorek
|
|
|
C. auta se vstřikováním plynného paliva - paralelní systém
(auta bez systémů palubní diagnostiky EOBD a OBD II. tj do roku výroby 2001). Cena přestavby
od cca 30 000 Kč, systémy schválené v ČR: AG Autogas systems, BRC, Landi Renzo, Lovato, Lovtec,
Tartarini.
|
|
- tlaková nádrž
- spalovací prostor
- katalyzátor
- filtr nasávaného vzduchu
- regulátor tlaku
- horkovodní okruh
- hadice LPG
- vstřikovač LPG
- CU potrubí
- benzínový vstřikovač
- lambda sonda
- benzínová řídící jednotkaí
- plynová řídící jednotka
|
|
|
D. auta se vstřikováním plynného paliva - sériový systém
(auta se systémy palubní diagnostiky EOBD a OBD II.) Cena přestavby od cca 30 000 Kč, systémy
schválené v ČR: AG Autogas systems, KME, BRC, Landi Renzo, Lovato, Tartarini.
|
|
- tlaková nádrž
- spalovací prostor
- katalyzátor
- filtr nasávaného vzduchu
- regulátor tlaku
- horkovodní okruh
- hadice LPG
- vstřikovač LPG
- CU potrubí
- benzínový vstřikovač
- lambda sonda
- benzínová řídící jednotkaí
- plynová řídící jednotka
|
|
|
E. auta se vstřikováním kapalné fáze LPG
|
|
- tlaková nádrž
- spalovací prostor
- katalyzátor
- filtr nasávaného vzduchu
- regulátor tlaku
- tlakové potrubí, včetně zpětného
- tlakové potrubí, včetně zpětného
- čerpadlo v nádrži
- vstřikovač LPG
- benzínový vstřikovač
- lambda sonda
- benzínová řídící jednotkaí
- plynová řídící jednotka
|
|
| |
|
Anketa |
| |
|
|
Nové vozy s LPG a zárukou |
Dacia |
Fiat |
Hyundai |
Kia |
Mercedes |
Opel |
Renault |
Subaru |
Škoda |
|
|
Spolupracující firmy |
Dodavatelé LPG |
| |
|
|