| |
Vaše otázky - naše odpovědi |
|
Nenašli jste odpověď na to co Vás zajímá? Své dotazy prosím pište na
lpgklub@lpg.cz. Děkujeme. |
|
|
Postup při dovozu vozidla s LPG ze zahraničí:
|
|
- prvním předpokladem je, že LPG je zapsáno v technickém průkazu v zemi odkud se auto do ČR dováží
- s vozidlem navštivte firmu, která zastupuje značku LPG systému, který je namontovaný v dovezeném autě (ve vašem případě Princ Autogas)
- tato firma provede celkovou prohlídku LPG systému, revizi, kontrolu těsnosti a vystaví Protokol o revizi LPG zařízení s uvedením všech komponentů a homologací a to včetně doby platnosti LPG nádrže. Dále Vám označí vozidlo příslušnou nálepkou LPG na sklo zadního okna (žlutá kulatá, případně zelený kosočtverec, podle typu schválení v zemi původu přestavby LPG)
- s Protokolem o revizi zajedete na Stanici měření emisí, která je oprávněna provést měření emisí na benzín a LPG systému ve vozidle (ve vašem případě Princ Autogas)
- po úspěšném absolvování měření emisí zajedete s Protokolem o měření emisí a Protokolem o revizi LPG na STK k provedení dovozové technické prohlídky
- s protokolem z STK, Protokolem o měření emisí a Protokolem o revizi LPG zajdete na příslušný úřad Dopravně správní agendy, kde Vám po zaplacení poplatků a Kodaně vystaví TP a OTP
- zkontrolujte si zda je zapsán LPG pohon v TP a OTP a zda je správně vyznačena platnost LPG nádrže
|
|
|
Jaký doklad je potřeba k přihlášení LPG, které bylo namontováno v jiném vozidle. Jedná se o TP, stačí kopie TP z auta kde bylo LPG demontováno nebo originál, musí být v tom TP LPG odhlášeno?
|
|
Pokud je LPG zařízení z vozidla demontováno, musí být tato demontáž provedena pověřenou odbornou firmou a o demontáži je proveden zápis v TP vozidla.
Přestavba na LPG je schvalována několika způsoby. Jen u jednoho způsobu lze za určitých podmínek použít demontované LPG zařízení z jednoho auta
do jiného auta. Respektive to lze takto udělat u všech přestaveb ale ve většině případech jen formou individuální přestavby
viz. http://www.lpg.cz/prestavby/prestavba.php
Přestavba v ČR - hromadná - typová – požádáte držitele Osvědčení o schválení hromadné přestavby pro Vaše vozidlo o vystavení nové přílohy k technickému průkazu a zaregistrování přestavby do systému kontroly MD ČR – DAVOZ. Držitele Osvědčení o schválení hromadné přestavby naleznete na příloze k TP již realizované přestavby. Přestavbu musí realizovat odborná firma – smluvní partner držitele Osvědčení.
Přestavba v ČR – individuální – v tomto případě je nutné schvalovat novou přestavbu byť s použitým a již schváleným LPG zařízením znovu jako přestavbu individuální pro nové vozidlo. Přestavbu lze realizovat v odborné firmě, nebo svépomocí, kontrolu provádí STK a akreditovaná zkušebna. O povolení přestavby žádáte příslušný pověřený úřad DSA, zde Vám také určí podmínky pro povolení přestavby.
Přestavba v zahraničí – dovoz do ČR – v tomto případě se schvaluje nová přestavba opět jako individuální na novém vozidle. Přestavbu lze realizovat svépomocí, kontrolu provádí STK a akreditovaná zkušebna. O povolení přestavby žádáte příslušný pověřený úřad DSA, zde Vám také určí podmínky pro povolení přestavby.
|
|
|
Zajímá mne, kolik litrů benzinu je normální vyjet z nádrže, při tom že jezdím na LPG? NAJEL
JSEM NA 2 NÁDRŽE CCA 84 L LPG,1054KM. Přitom mi ubylo 13litrů naturálu. V servisu mi řekli, že na každou nádrž LPG mám dotankovat aspoň za 200kč benzín, že je to
normální. Je to možné? Mám DACII LOGAN MCV. Přitom na benzín najedu na cca 55L něco kolem 480- 510km.
|
|
Jaká má být spotřeba benzínu při provozu na LPG? To nelze s určitostí říci. Start motoru s přestavbou na LPG by měl probíhat vždy na benzín (u systému sekvenčního vstřikování vždy, u ostatních systémů podle stavu LPG systému a zapalovací soustavy vozidla). K ohřátí motoru (a tedy i přepnutí na provoz LPG) by mělo dojít v závislosti na venkovní teplotě do 5 km (při -20°C). Při vyšších venkovních teplotách však mnohem dříve.
Spotřeba benzínu se liší také podle typů použitých systémů LPG ale také podle značek použitých při přestavbě a jejich nastavení.
u karburátorových aut - systém LPG lze startovat rovnou na plyn (pokud to klimatické podmínky dovolí)
- u aut se vstřikováním paliva – systém LPG se směšovačem a dávkovaným krokovým motorkem – systém lze ve většině případech startovat také rovnou na plyn
(při nízkých teplotách může nastat problém se startem, případně s následnou jízdou – zamrznutím neodpařeného plynu)
- u aut se vstřikováním LPG – k přepínání dochází až po ohřátí motoru – chladící kapaliny, většinou okolo 40°C. Je zde tedy spotřeba benzínu podle toho
jak rychle se motor ohřívá.
U systému se vstřikování LPG a při použití „levnějších“ polských ale i italských systémů mnohdy montážní dílny nastavují k LPG pohonu ještě přidávání benzínu.
V čem to spočívá?
Pro dosažení výkonu je nastaveno automatické přepnutí LPG systému na benzín např. nad 4000 otáček. Dále se mnohdy nastavuje tzv. „přistřikování“ benzínu ve
volnoběžných otáčkách pro zajištění klidného chodu motoru. Některé firmy nechávají také přistřikovat benzín např. na jednom válci trvale během celého provozu na LPG.
Z jakého důvodu k tomuto dochází?
- pokud není montážní firma schopna nastavit LPG systém tak aby fungoval 100% shodně jako při provozu na benzín.
- pokud LPG zařízení, není schopno shodného nastavení na 100% provoz jako na benzín
- pokud použité LPG zařízení není schopno zajistit plnohodnotný výkon motoru, tak jako na benzín
|
|
|
Jsem přes rok uživatelem vozu s alternativním pohonem LPG. Setkal jsem se s případem,
že při návštěvě autorizovaného servisu zajišťujícího servis mé značky mi bylo naznačeno, že auta s LPG nemůže do dílny vpustit s tím, že nemá speciální kóji
s odvětráním. Argumentoval jsem tím, že v jiných servisech, kde jsem se se svým autem obracel kvůli běžné údržbě nebo opravám mi nikdo ani jendou nedělal žádný
problém přičemž speciální kóji zřejmě nemají. Servisní technik přesto trval na svém a jediné co bylo, že provedl diagnostiku a doporučil mi obrátit se s opravou
na firmu zajišťující instalaci LPG. Problém se týkal úniku chladícího média motoru. Můj dotaz zní, kde je v tomto případě pravda? Skutečně existuje nějaké obecné
bezpečnostní opatření že vozy s LPG se mohou servizovat pouze ve speciálních servisech? (nemyslím revize a opravy soupravy LPG, ale běžné montáže na motoru,
chlazení nebo výfukovém systému...apod.)
|
|
Pokud není „Váš“ servis ochoten akceptovat Vaše auto s pohonem LPG, pokuste se ho přesvědčit vypnutím - odpojením LPG systému.
To můžete provést několika způsoby:
- přepnutím přepínače do polohy benzín – tedy elektrickým uzavřením nádrže LPG
- odpojením elektrické pojistky LPG systému
- odpojením řídící jednotky LPG systému
- ručním uzavřením nádrže LPG
Pokud ani tato Vaše „vstřícnost“ nepřesvědčí „Váš“ servis k provedení opravy nesouvisející s LPG systémem, najděte si jiný servis.
Ano, servisní pracoviště pro provádění servisních prací by mělo být vybaveno mimo jiné stacionárními detektory úniku plynu. Dále potom účinným odvětráváním
a zpracovaným havarijním plánem. Také by toto pracoviště nemělo být vybaveno podzemní jámou a jinými podzemními prostorami, včetně odpadních kanálů.
|
|
|
Přestavba motoru FSi
Je možné provést LPG přestavbu motorů s přímým vstřikováním benzínu do válců – typu FSi (např. nové VW motory 1,2 TSi, 1,4TSi apod.)?
|
|
Přestavba motorů typu FSi není úplně běžnou a snadnou záležitostí. Při provozu na benzín jsou benzínové vstřikovače teplotně namáhany jejich
umístěním ve spalovacím prostoru. Jejich chlazení probíhá „zevnitř“ a to „průtokem“ benzínu. Pokud by byla provedena klasická přestavba
sekvenčním vstřikováním (např. SGi) tj. samostatné plynové vstřikovače, nebyly by benzínové vstřikovače „ochlazovány“ průtokem benzínu
a došlo by k jejich poškození právě vlivem vysokých teplot. Italští, a dnes i polští výrobci LPG systémů, řeší tento problém kombinovaným
provozem benzín – LPG. Znamená to, že i při provozu na LPG je částečně používán benzín, a to pro ochlazení benzínových vstřikovačů.
Je samozřejmě alchymií zvolit optimální poměr tj. určit minimální množství benzínu, které postačí k „uchlazení“ benzínových vstřikovačů.
V současnosti jsou nabízeny sady s naprogramovanou řídící jednotkou přímo od výrobce, a to jen pro některé typy motorů. Kombinovaná spotřeba
benzínu a LPG je cca 20-30% (benzín) + 70-80% (LPG).
Tato varianta už v praxi pro mnohé řidiče není ekonomicky příliš zajímavá a i technicky má mnoho problematických míst – zejména zmiňované
benzínové vstřikovače. Výhledově lepším řešením se jeví cesta holandských výrobců, kteří zvolili jiné řešení přestaveb benzínových motorů
s přímým vstřikováním. LPG se v kapalné formě pod tlakem vstřikuje do válců přímo přes benzínové vstřikovače,čímž se odstraní jejich problém
s „ochlazováním“. Tyto systémy jsou již téměř 2 roky využívány při „továrních“ přestavbách a jsou řešeny speciálně na zakázku pro výrobce nebo
dovozce nových vozů na některých trzích. Z konkrétních značek můžeme jmenovat např. VW Passat 1,4TSi na CNG, Mazda 6 2,0 na LPG, Citroen C4.
V současnosti se řeší koncernové motory VW typu FSi a TSi. Kdy bude tato novinka nabízena také v ČR pro využití při dodatečných přestavbách
na LPG, není zatím známo.
|
|
|
Vlastním auto registrované v zahraničí a nechal jsem si do něj v ČR naistalovat sekvenční LPG.
Mám na tuto instalaci revizní protokol, že odpovidá předpisu EHK R 67. Všechny namontované součástí mají homologační čísla E8-67R- nebo E20-67R-...
Jaký je rozdíl mezi tímto předpisem a evropským předpisem EHK R 115, podle kterého mi bude kontrolována instalace ve voze pro zapsání do místního
technického průkazu (v Norsku)?
|
|
Evropský homologační předpis EHK 67R 01 je přepis podle kterého se provádí homologace – schválení jednotlivých komponentů určených pro
přestavbu vozidel na LPG. Po provedení schvalovacích zkoušek a přidělení homologačního čísla je povinně každý díl označován tímto číslem.
Homologační číslo se skládá z písmene E (evropský homologační předpis), čísla (podle země která vydala homologaci, např. 1 – Německo, 4 – Nizozemí,
8 – Česká republika, 13 – Lucembursko, 20 – Polsko, 39 – Turecko, a další), čísla homologačního předpisu 67R, číslice 01 (pořadové číslo předpisu),
4 místného čísla (přiděluje Ministerstvo dopravy země, která homologaci vydala).
Evropský homologační předpis EHK R115 je předpis podle kterého se provádí homologace – schválení dodatečné přestavby vozidla na LPG (používá se také označení „retrofitní“). Přestavba podle tohoto předpisu musí být shodná se schválenou a vydanou homologací podle tohoto předpisu. Homologací, podle předpisu R115, je přesně určeno z jakých LPG dílů (od jakého výrobce a s jakým homologačním číslem - 67R 01 XXXX). Dále jak a kde mají být tyto LPG díly umístěny a také pro jaké typy vozidel je tato homologace určena. Vozidlo s přestavbou podle předpisu R115 musí být označeno příslušným schváleným štítkem s uvedením homologací použitých dílů.
Jednotlivé země (ty které podepsaly a tím uznaly platnost tohoto předpisu) uznávají přestavbu podle předpisu R 115 ale ve většině zemích je třeba
předložit ke kontrole kompletní homologační protokol (včetně příloh), podle kterého je přestavba schválena. Na příslušném pověřeném kontrolním pracovišti, např. DEKRA, TUV, apod.
se zkontroluje shodnost uskutečněné přestavby s vydaným homologačním protokolem (včetně příloh). V ČR postačí např. prohlášení o shodnosti akreditovaným zástupcem výrobce, pokud
není zástupce výrobce, provede kontrolu akreditovaná zkušebna DEKRA, nebo TUV.
|
|
|
Mám dovezené auto s LPG z Holandska, jedná se o LPG systém AG Autogas
systems. V létě mi končí životnost nádrže LPG (10 let od data výroby). TK mám platnou do září. Je třeba nádrž vyměnit a co je třeba vše vyměnit?
Výměnu je třeba zapsat do TP?
|
|
V ČR je platnost (životnost) LPG nádrže stanovena vyhláškou č 341 na 10 let (pokud výrobce nestanoví jinak). Při výměně nádrže je třeba vyměnit
také příslušenství nádrže (víceúčelový ventil, případně plynotěsnou schránku). Výměna nádrže je považována z hlediska legislativy
za přestavbu.
Majitel vozidla zažádá na příslušném úřadě o povolení přestavby. Po výměně prošlé nádrže za nádrž s homologací EHK 67 R01 se provede kontrola
provedení přestavby – výměny nádrže na STK. Příslušný správní úřad provede zápis do TP.
Jiný postup:
- pokud je vozidlo schválené jako hromadná přestavba, provede pověřená montážní firma výměnu nádrže a to včetně příslušenství.
Výměna se zapíše do TP na základě schválení držitele schválení hromadné přestavby.
- pokud se jedná o vozidlo s montáží v zahraničí s holandským zařízením AG Autogas, Koltec, Necam, dovozce – zástupce výrobce
(TC 101, s.r.o.) provede výměnu nádrže, včetně příslušenství a výměnu zapíše do TP na základě schválení MD ČR.
- pokud se jedná o vozidlo s montáží v zahraničí s holandským systémem kapalného vstřikování LPi – systém VIALLE, je možné za určitých
podmínek provést prodloužení platnosti LPG nádrže, více u dovozce – zástupce výrobce firmy Vialle.
|
|
|
Dobrý den, musí ve vozidle,které jezdí na LPG jen být 4 osoby, když je
vozidlo normálně pro 5 osob? Děkuji.
|
|
Obsaditelnost vozidla je dána hmotností (pohotovostní - provozní) a
připočítání hmotnosti LPG soustavy, včetně plné nádrže LPG. Po odečtení od
celkové hmotnosti a podělením 75 kg Vám vyjde obsaditelnost vozidla.
|
|
|
Dobrý den, marně hledám v zákone zmínku o tom, zda je osvědčení
(žlutá karta s razítkem při každé revizi LPG) o lpg nutno mít ve vozidle u sebe a zda je nutno předkládat je při kontrole dokladů policistou. Už několikrát
mě zastavili a kontrolovali doklady, ale nikdy po mně osvědčení o lpg nechtěli, i když vidí, že mám na autě nálepku LPG. Je tedy v zákoně nějaká
zmínka o této záležitosti? Děkuji.
|
|
V samotném zákoně č. 56 ani vyhlášce č. 341 není v současnosti definována
povinnost přílohy k TP u přestavěného vozidla na LPG. Tato povinnost je
stanovena v Metodikách Ministerstva dopravy ČR a to jak u hromadných
přestaveb, tak i u dovezených vozidel přestavěných a schválených v
zahraničí. Tato příloha k TP je vyžadována při registraci přestavby na LPG
na příslušném správním úřadě obce s rozšířenou působností. Do této přílohy
se dále zapisují následné revize LPG zařízení a slouží jako doklad o
převzetí odpovědnosti za stav LPG zařízení firmou, která příslušnou revizi
provedla. Dále slouží příloha jako potvrzení platné LPG revize při měření
emisí a technické kontrole. Příloha je součástí technického průkazu a není
stanovena povinnost jejího předkládání při silničních kontrolách.
|
|
|
Je možné nechat si provést přestavbu na LPG v zahraničí a následně ji registrovat v ČR?
|
|
Přestavba na LPG v zahraničí.
Pokud je přestavba provedena v zahraničí a zapsána v TP (členské země EU) je při dovozu takového vozidla přestavba zapsána i v českém – nově
vydaném TP. Na příslušném správním úřadě se předkládá dovozový protokol (vydává STK), revizní protokol na LPG (vydává pověřená LPG firma – zástupce
výrobce LPG zařízení), protokol o měření emisí (vydává SME oprávněná měřit danou tovární značku a daný typ LPG zařízení). Při provedení dovozové
Technické kontrole je potřeba doložit revizi LPG zařízení a protokol o plnění emisních limitů na benzín i na LPG (SME).
Pokud je vozidlo již registrováno v ČR a přestavba je provedena v zahraničí. Jedná se buď o:
- individuální přestavbu a je třeba žádat o povolení přestavby příslušný správní úřad (všechny díly přestavby musí mít homologaci EHK 67 R 01, dále se dokládá: technický popis zařízení, protokol o plnění emisních limitů při jízdním testu z pověřené zkušebny DEKRA, nebo TUV; “přestavbový“ protokol z STK, protokol o měření emisí z SME), cena za schválení je cca 12 000 – 15 000 Kč.
- přestavbu s evropskou homologací, pokud má LPG zařízení vydanou evropskou homologaci (předpis EHK R 115) a výrobce tohoto zařízení má oficiální zastoupení v ČR – ověřuje tuto přestavbu tento zástupce, cena za schválení je cca 5 000 – 10 000 Kč
- přestavbu s evropskou homologací, pokud má LPG zařízení vydanou evropskou homologaci (předpis EHK R 115) a výrobce tohoto zařízení nemá oficiální zastoupení v ČR – ověřuje tuto přestavbu pověřená zkušebna MD ČR, tedy DEKRA, nebo TUV
|
|
|
Týká se povinnost platit poplatek za ekologickou likvidaci vozidla (ekologická daň) při převodu nebo dovozu ojetého vozidla ze zahraničí
i vozidel s LPG?
|
| Ano tento poplatek má do budoucna sloužit k ekologické likvidaci a je vyměřován i pro ekologicky
šetrná vozidla. Rozhodující je plnění emisní normy EURO (v době výroby vozidla), nikoliv tedy podle aktuálního stavu vozidla a podle aktuálního
typu pohonu např. ekologičtějšího LPG.
Jaká je výše ekologické daně?
Nejvyšší poplatek, tj. 10.000,- Kč čeká na vozidla s normou EURO 0, většinou vyrobené do roku 1992. Auta s normou EURO 1, většinou vyrobené
do roku 1995 platí ekologickou daň 5.000,- Kč. Naopak nejnižší poplatek, tj. 3.000,- Kč čeká na vozidla s normou EURO 2, většinou vyrobené
do roku 1999. Auta s vyšší normou nebo mladší ekologickou daň již neplatí.
Nový zákon sice stanovuje ceník poplatků podle emisních norem Euro, nicméně určit, do jaké emisní kategorie spadá konkrétní vůz, není vůbec
snadné. Nejjednodušším způsobem, jak spolehlivě normu Euro zjistit, je pohled do velkého technického průkazu vozidla do kolonky "emise".
Pokud zde není dané Euro přímo zapsané, potom je v této kolonce nejspíše některý z níže uvedených údajů:
EURO 0 / (10.000,- Kč)
70/220 - 74/290 - 77/102 - 78/665 - 83/351 - 88/436 - 89/458 - 89/491 - 15 R00 až R04 - 83 R00 A,B - 83 R01 A,B
EURO 1 / (5.000,- Kč)
91/441 - 93/59-83 R02 B,C - 94/12
EURO 2 / (3.000,- Kč)
83 R03 B,C - 83 R04 B,C - 94/12 (pouze M1) - 96/44 - 96/69 - 98/77 - 91/542/EHS-B - 96/1/ES-B
|
|
|
Omezuje skončení platnosti nádrže LPG nějakým způsobem platnost TP na STK?
|
| Platnost TP se neomezuje. (Je-li nádrž platná ke dni TP (byť i jen jeden
den), tak máte správně dostat TP plnohodnotnou. On technik podle zákona nemá
právo ji jakkoli zkracovat, byť se tady takové názory čas od času odněkud
objeví.
Ing. Pavel Štěrba, TUV-SUD Praha).
|
|
|
Jaké jsou průměrné ceny LPG, které mohou být použity při výpočtu spotřebovaných
pohonných hmot u automobilu, který je podnikatelem pronajímán pro firemní jízdy? Kdo tuto cenu vyhlašuje a kde ji lze nalézt? Běžně vyhlašuje Ministerstvo financí metodickým pokynem
jen průměrné ceny benzínů a motorové nafty. Letos po odpuštění silniční daně pro vozidla LPG to bude jistě aktuální téma pro mnoho řidičů. |
| Průměrné ceny paliv jsou pravidelně zveřejňovány na stránkách Ministerstva průmyslu a obchodu.
V roce 2008 ceny následující (zdroj MPO ČR).
Benzín Natural 95 - 30,32 Kč
Motorová nafta - 31,74 Kč
LPG – 15,89 Kč
|
|
|
Dobrý den, četl jsem že od 1.1.2009 se u lpg přestává platit spotřební daň
ve výši 2,11 kč, tzn. snížení ceny lpg pro spotřebitele. Je to pravda? Nebo
si to nechali pumpaři pro sebe do kapsy? Čekal jsem, že lpg drží záměrně na
vyšší ceně, aby mohli po novém roku s klidným srdcem zlevňovat. Jak to tedy
je? |
| Bohužel dochází k záměně jednotlivých daní. Od 1.1.2009 jsou auta s LPG (ale
i s CNG a dalšími ekologickými pohony) osvobozena od placení SILNIČNÍ DANĚ.
Spotřební daň se u LPG dále platí a to ve výši cca 3933 Kč/tunu tj. cca 2,19
Kč z 1 litru a na této dani se od 1.1.2009 nic nemění. Znamená to, že je od
placení spotřební daně osvobozeno dále jen CNG a to do roku 2011. Od roku
2011 do roku 2020 se bude výše spotřební daně každoročně zvyšovat až na
dnešní úroveň spotřební daně u LPG.
|
|
|
Dobrý den, zajímalo by mě, které faktory určují a hlavně ovlivňují výslednou cenu LPG u čerpacích
stanic v ČR. Protože teď v poslední době se objevují zprávy o klesající cené ropy už po hranicí 50USD za barel. Cena benzínu a nafty se projevuje
poměrně výrazně, ale cena LPG je stále stejná. Dá se očekávat i levnějšího LPG? |
| V odpovědi na Váš dotaz. Jednoduše by se dalo říci, že cenu LPG, tak jako u
ostatních uhlovodíkových paliv, určuje vývoj ceny ropy a pro nás v České
republice i vývoj kurzu koruny vůči dolaru. Rozdíl mezi pohybem ceny LPG a
ostatních "běžných" paliv vzniká při tvorbě kotací ze kterých se pak
následně počítají světové ceny paliv, kdy u LPG dochází převážně ke změně
jednou měsíčně oproti týdenním změnám např. u benzínu. Dále je potřeba
zmínit, že LPG ve více jak 60% vzniká ze zemního plynu, takže i tato
komodita má nemalý vliv na tvorbu ceny LPG. Navíc v období před a během
zimní sezóny jsou obvykle tlaky na růst ceny LPG, jelikož se toto medium
(respektive jeho část) také používá k vytápění. A možná proto teď pozorujete
odlišný vývoj v ceně paliv.
Odpovídá: Petr Nimč, manažer Autogasu společnosti VITOGAZ Česká republika,
s.r.o. |
|
|
Nedávno jsem koupil automobil s LPG a nádrž je přímo v kufru (není to toroid místo rezervy). Nádrž je těsně za zadními sedadly. Chtěl jsem se zeptat, jestli je možné celou bombu dodatečně zaizolovat (mám na mysli např. obalit silným molitanem udělat kolem celé bomby plechovou "rakev" a tu potáhnout kobercem). Jednak jde o estetickou stránku a taky o odhlučnění bomby (převalování plynu za jízdy a tlakování čerpadla při startu bych chtěl trochu utlumit). Nevím, jestli je tento zásah možný. |
| Umístěni a upevnění tlakové nádrže na LPG podléhá národnímu schválení příslušné země kde byla přestavba na LPG poprvé registrována. Obecně lze říci, že je možné tuto nádrž „obalit“ a „uschovat“ za předpokladu, že nebude dotčen způsob jejího upevnění (držák a upevňovací pásy), nebude dotčeno zajištěné odvětrávání a přístup k plynotěsné schránce a uzavíracím provozním ventilům. Je nutné také zajisti snadný přístup k identifikačnímu štítku této nádrže (je kontrolováno při měření emisí a STK). |
|
|
Jaký systém plnění LPG se používá v Rakousku, případně v dalších zemích v Evropě? |
| V Rakousku se používá italský systém plnění LPG (tj. kleštinová pistole, která se roztáhne
a zachytí za přesah na plnící přípojce), tedy shodný systém jako v ČR a dalších zemích (např. Itálie, Rakousko, Chorvatsko,
Slovensko, Polsko, Maďarsko, Francie, Rumunsko, Bulharsko, Litva).
V Evropě se dále používají další dva systémy, oba dva jsou samoobslužné a s italskou plnící přípojkou je potřeba použít redukci
(pozor, ne všude ji mají k zapůjčení, např. v Holandsku je téměř nesehnatelná, v Německu ji občas půjčují oproti záloze), k dostání
např. zde. Belgický systém se používá v Belgii, Lucembursku a Německu
jedná se o převlečnou matici na plnicí pistoli, která se po přiložení našroubuje na doraz. V Holandsku a Velké Británii se používá
holandský systém tj. bajonetový závit. Na plnící přípojku, nebo redukci se nastrčí velký "tubus" při povolené páce směrem od sebe,
pootočením doprava cca o 90° a následným přitažením páky k sobě se plnící pistole zajistí. |
|
|
Jak postupovat v případě ztráty přílohy technického průkazu,
do které se zapisují revize LPG systému na vozidle? |
| Obraťte se na firmu, která vlastní hromadnou přestavbu na LPG ve Vašem autě (poznáte
to podle čísel ve velkém TP) a požádejte je o vystavení duplikátu.
Používané zkratky u hromadných přestaveb:
HL - HL propan, s.r.o., Ostrava
AGC - Autogas Centrum, s.r.o., Strakonice
NG - Nova Gas, s.r.o. - Brno
TH - TC 101, s.r.o., Praha |
|
|
Jsem majitelem Citroenu C5 přestavěného na Lpg. Vůz oplývá velkým
prostorem v kufru, nicméně i přes to jsem jiz narazil na potíže s válející se rezervou, mám toroidní nádrž. Můj dotaz tedy směřuje
na možnost vyjmutí rezervního kola z technického průkazu, tedy osvobození od toho rezervu nevozit vůbec. Mám kladné zkušenosti s účinným
plynem na opravy děravých kol a samozřejmě na délší cesty bych si rezervu bral. Můj dotaz tedy směřuje na legislativní otázku a jestli
jste o tom vůbec slyšeli. Děkuji za odpověď. |
| Legislativně je to řešeno tak, že co je schváleno v ZTP (výrobcem - zástupcem výrobce vozidla)
je platné. Pokud tedy není příslušný model dané značky schválen bez náhradního kola, případně s "dojezdovou" pneumatikou, panuje povinnost
výbavy vozidla plnohodnotným náhradním kolem. Dalším řešením je dovybavit vozidlo systémem sledování tlaku v pneumatikách, po této úpravě
povinnost výbavy náhradním kolem odpadá. |
|
|
Mám favorit r.v. 94 LPG BRC, při rozjezdu a menších otáčkách
škube motor. Je provedena výměna membrán a filtru, které svíčky jsou vhodné? Na benzín jezdí bez problému. Děkuji za radu. |
| Zkuste navštívit odborný servis, nebo vyměnit postupně další části jako, svíčky,
kabely, vzduchový filtr a zapalovací cívku. Favorit z roku 94 je již s neřízeným katalyzátorem a měl by tedy při provozu na lpg
používat lambda sondou řízenou jednotku - dávkování množství lpg. V nastavení této jednotky může být taktéž problém. Opět tedy je
dobré navštívit odborný servis ke kontrole tohoto nastavení (provádí se pomocí PC, nebo nějakeho jednoduchého testeru). |
|
|
Jsou nějaká omezení pro vozy s LPG při cestování po evropských zemích? Mám na mysli například zákazy průjezdů alpskými tunely, nebo plavba plynových vozidle na trajektech? |
| Průjezdy tunelů nejsou pro vozidla s LPG nijak omezeny ani nepodléhají žádnému zvláštnímu
režimu. Výjimkou je Eurotunel pod kanálem La Manche kde je zákaz přepravy pro vozidla s LPG. Co se týká přepravy na trajektech nebývá
s vozy na LPG problém, snad jen cestou do Anglie má společnost PaO při naloďování dopravní značky se zákazem pro vozy s LPG. Při vjezdu
Vás však nikdo nekontroluje ani na to neupozorňuje. Ostatní společnosti tyto zákazové značky nemají a to se týká i ostatních
trajektových linek v Evropě.
Doplnění čtenáře:
Zdravím LPGisty!
Dnes jem narazil na Vašem webu k otázce na téma LPG a tunely v Alpách. Pro vozidla s plynovým pohonem (ať LPG či CNG) přece jen v Alpách
omezení existuje, a to v Rakousku. Je to zákaz přepravy autovlakem spojujícím Gasteinertal a Mölltal , tzv.
Autoschleuse Böckstein - Mallnitz. Což je škoda, neboť se jedná o jinak velmi výhodnou spojnici přes Taury.
http://www.oebb.at/pv/de/Reisen_in_den_Bundeslaendern/Kaernten/Autoschleuse_Tauernbahn/
http://www.oebb.at/pv/de/Reisen_in_den_Bundeslaendern/Kaernten/Autoschleuse_Tauernbahn/20080501_Flugblatt_Deutsch..pdf
S podobnými autovlaky ve Švýcarsku osobní zkušenost nemám. Při hledání na webu
http://mct.sbb.ch/mct/reisemarkt/zuege/autoverlad.htm
jsem však na omezení pro vozy s plynovým pohonem ve Švýcarsku nenarazil.
s pozdravem Vratislav Kraus
červenec 2008 |
|
|
Je síť čerpacích stanic v ČR dostatečná? |
| Ano, dnes je v ČR více než 570 čerpacích stanic. |
|
|
Výměna zapalovacích svíček Brisk |
| Ze zkušeností motoristů jezdících na LPG se svíčkami
Brisk Silver, doporučujeme měnit svíčky zhruba po 15 000 km.
|
|
|
Má se dělat revize plynu na autě každý rok? |
| V příslušné Metodice a ve všech schváleních MD je stanovena povinná revize
plynového zařízení po dobu jednoho údržbového cyklu (většinou 10 000 km)
nejméně však po uplynutí 1 roku. Bez platných a zapsaných revizí v přiloze
TP by vám neměli udělat TK s vyhovujicím výsledkem.
|
|
|
Informace a rady LPG klubu |
|
|
Přestavba na LPG ruší záruku na celý vůz? |
|
|
Koupě ojetého vozu s LPG v ČR |
| Je třeba dát pozor na stav plynového zařízení
a životnost nádrže LPG, zkontrolujte zda je LPG systém zapsán v TP a zda má platnou revizi.
Podle zaznamenaných revizí s různými daty se dá předpokládat, že byla na plynovém systému
prováděna pravidelná údržba včetně výměny filtrů. Doporučujeme spíše rozšířené systémy
z důvodu pozdějšího běžného servisu a dostupnosti náhradních dílů, respektive výrobce, kteří
mají v ČR zastoupení (např. AG Autogas systems, BRC, Emmegas, Landi Renzo, Lovato, Lovtec,
Marini, Tartarini). |
|
|
Dovoz ojetého vozu s LPG |
| Je třeba dát pozor na stav plynového zařízení
a životnost nádrže LPG, zkontrolujte zda je LPG systém zapsán v TP. Doporučujeme spíše
rozšířené systémy z důvodu pozdějšího běžného servisu a dostupnosti náhradních dílů,
respektive výrobce kteří mají v ČR zastoupení (např. AG Autogas systems, BRC, Emmegas,
Landi Renzo, Lovato, Lovtec, Marini, Tartarini).
|
|
|
Některé další LPG systémy se kterými se lze setkat při
dovozech |
| Vialle (holandský systém) - problematický
systém, vstřikování kapalné fáze LPi je hodně náchylné na kvalitu plynu, odchází zejména
čerpadlo a vstřikovače, servis dostupný pouze v Praze, na starší systémy v HK
Koltec – Necam (holandský systém) – těžko dostupné náhradní díly
Eurogas (holandský systém) – některé díly se dají sehnat, převážně na objednávku
Prins, Smith, Ymco, Sybelle (holandské systémy) - – těžko dostupné náhradní díly
StarGas, Bigas, Romano (italské systémy) – těžko dostupné náhradní díly
|
|
|
Vozy s LPG z prvovýroby |
| V ČR se v současné době vozy s LPG z prvovýroby
nenabízí. V zahraničí lze koupit vozy s LPG z výroby: Fiat, Volvo, Renault. Dodatečné přestavby
jako volitelnou výbavou paliva nabízí v zahraničí (zejména Nizozemí, Itálii i Německu) celá řada
značek v ČR v současnosti jen někteří prodejci Škoda.
|
|
|
Parkování v podzemních, nebo společných garážích |
| Není možné bez výslovného povolení provozovatele
– majitele. Je možné při vybavení těchto prostor detektory úniku plynu, v zahraničí je
vozidlům vybavenými elektromagnetickým ventilem na nádrži vjezd povolen.
|
|
|
Životnost nádrže LPG |
| Dle vyhlášky 341 je životnost nádrže LPG v ČR
10 let pokud výrobce neurčí jinak. Prodlužování životnosti tlakovou zkouškou není možné.
Při výměně je třeba vyměnit i příslušenství tzn. víceúčelový ventil a plynotěsnou schránku.
Na štítku nádrže je uvedeno min.: výrobce, číslo homologace, rozměry a obsah, datum
platnosti tlakové zkoušky (od výrobce).
|
|
|
Čerpání v zahraničí |
| LPG jako palivo je rozšířený téměř po celém
světě. V Evropě není možné čerpat ve Španělsku, Finsku a Islandu. Používají se tři systémy
plnění, pro odlišné systémy existují adaptéry k dostání i v ČR např. www.lpg.cz
a) italský (kleštinová pistole) – ČR, SR, Itálie, Polsko, Chorvatsko, Slovinsko, Maďarsko
a další, převážně čerpání s obsluhou.
b) holandský (bajonetový závit) – Nizozemí a Velká Británie, samoobslužné čerpání
c) belgický (převlečná matice) – Belgie a Německo, samoobslužné čerpání
|
|
|
Jak vybrat montážní firmu |
| Při výběru je dobré zeptat se na reference lidí,
kteří mají již přestavby od konkrétní firmy provedené, zkušenosti, servis a ochota řešit
případné problémy. O technické znalosti pracovníků napoví rozhovor o přestavbě konkrétního vozu,
případně zkušenosti s tímto typem, případně podobným. Další dotaz by měl směřovat na používaný
systém a možné problémy při provozu na LPG. Také není zanedbatelné vybavení montážního
pracoviště od detektoru úniku plynu po diagnostický počítač s kabely pro připojení řídící
jednotky (u většiny řídících jednotek nutné pro správné nastavení), výhodou je bezesporu
analyzátor výfukových plynů, případně diagnostika EOBD a další motorové diagnostiky
pro komunikaci s řídící jednotkou vozidla (90% problémů u sekvenčního vstřikování jsou
problémy s benzínovým systémem).
|
|
|
Pravidelné prohlídky – revize |
| Provádí se po ujetí 10 000 km, nebo po 1 roce,
podle toho co nastane dříve. Součástí revize je kontrola těsnosti plynové soustavy,
vizuální kontrola přestavby, kontrola nastavení řídící jednotky LPG, případné zaznamenané
chyby. Dále se během revize kontroluje stav filtru kapalné fáze (součást plynového ventilu),
výměna po cca 20 tis kilometrech (podle znečištění). U novějších systému se také kontroluje
stav filtru plynné fáze, pokud je filtr rozebíratelný stačí vyměnit pouze papírová vložka
filtru. Výměna je nutná cca po 15 000 km. Po ujetí cca 60 – 80 000 km je nutné provést
repasi reduktoru, včetně výměny membrán, které časem ztvrdnou (životnost je opět závislá
na kvalitě plynu ale i na kvalitě – agresivnosti chladící kapaliny).
|
|
|
STK s vozem s LPG |
| Součástí STK je i kontrola systému LPG, zejména
životnosti nádrže a platných homologací příslušných dílů, včetně kontroly upevnění
náhradního kola (při použití toroidní nádrže na místě náhradního kola). Je nutné doložit
platnou revizi plynového zařízení a plnění statických emisních limitů u benzínu i LPG.
|
|
|
LPG klub |
| Je dobrovolné zájmové sdružení motoristů LPG,
vydává pro členy LPG klubu materiály, mapy LPG, Zpravodaje s informacemi, pro členy sleva
na přestavby LPG 10 %, provozuje internetové informační stránky www.lpg.cz
|
| |
|
Anketa |
| |
|
|
Nové vozy s LPG a zárukou |
Dacia |
Fiat |
Hyundai |
Kia |
Mercedes |
Opel |
Renault |
Subaru |
Škoda |
|
|
Spolupracující firmy |
Dodavatelé LPG |
| |
|
|