Ještě nikdy jsme netankovali tak draze jako nyní. Kdo chce do budoucna šetřit, musí přestoupit na E85, LPG, CNG
nebo rostlinný olej.
Každého řidiče děsí neustále rostoucí ceny pohonných hmot. Bohužel nic hezkého nás už nečeká a za benzin i naftu budeme platit
čím dál víc. Jenže na svobodu pohybu v automobilu si každý zvykl a jen málokdo je ochotný se jí vzdát. Jak ale uspokojit dva
protichůdné požadavky -touhu jezdit autem a neochotu platit horentní sumy u čerpacích stanic? A co třeba přejít na jiná paliva?
LPG, CNG, E85, vodík - možností je čím dál víc, i když některé jsou u nás stále ještě hodně omezené. Přestože se jako o palivu
budoucnosti mluví o vodíku, náš stát a také automobilky by měly mnohem více podporovat zemní plyn. Jeho zásoby prý vystačí
na 150 let a z klasických fosilních paliv je i nejekologičtější. Jaké přednosti i nevýhody s sebou jednotlivá alternativní
paliva přinášejí, se můžete dočíst v následujícím materiálu.
Další alternativy
Bionafta: směs klasické nafty s biosložkou MEŘO (metylester řepkového oleje). V minulosti se u nás prodával mix s až 30% podílem
MEŘO, nyní se povinně přimíchává 2 až 5 % biosložky. Pohon na elektřinu: většímu rozmachu dosud bránily příliš těžké baterie s malou
kapacitou. Nová generace článků by mohla znamenat větší rozšíření. Sunfuel (BtL): biopalivo druhé generace vyráběné kompletně
z rostlin. Dnešní technologie ho však zatím nedokáží vyprodukovat velké množství. Vodík: superčisté spalování, problém je však drahá
a energeticky velmi náročná výroba. Zatím také chybí potřebná infrastruktura.
E85 etanol: jízda na alkohol
Palivo E85 je směs složená z 85 % bioetanolu a 15 % klasického benzinu. Velmi populární je zejména ve Švédsku, kam také směřuje
většina produkce modelů Ford, Saab a Volvo upravených pro spalování E85. Vyšší agresivita této pohonné hmoty však vyžaduje úpravu
« palivové soustavy, motoru a montáž dodatečného předehřívání. E85 má totiž problémy se studenými starty. Tyto změny však zvýší cenu
vozu. Například Saab v Česku za vůz na E85 účtuje navíc 30 000 korun. Auto na u nás nabízí také Ford. Počítat musíte i s vyšší
spotřebou. Navíc masová výroba bi*> 4k oetanolu vede k ničení deštných pralesů, jichž plochu zabírají technické plodiny.
JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: Palivová soustava a některé díly motoru jako ventilová sedla musejí být uzpůsobeny vyšší agresivitě paliva E85.
ŽIVOTNI PROSTŘEDÍ: Při spalování se v porovnání s benzinem uvolňuje mnohem méně C02. Dost ho ale vzniká při výrobě tohoto paliva.
CENA ZA LITR: V Německu se E85 prodává za 90 centů za litr, což je v přepočtu asi 24 Kč. Na jednu nádrž E85 ale ujedete mnohem méně
kilometrů než s benzinem. Síť čerpacích stanic v Evropě je s výjimkou BUDOUCNOST: Skandinávie stále velmi řídká, brzy jich ale bude
víc, v Česku však nelze E85 volně koupit vůbec. Růst ceny kopíruje konvenční paliva, nedochází však u něj k takovým výkyvům.
ZÁVĚR: Stálo by za zvážení, zda by byli výrobci ochotni navýšení ceny vynucené úpravou motoru vzít na svá bedra nebo je alespoň
výrazněji dotovat.
Zemní plyn: málo podporovaná alternativa
Zemní plyn v automobilech používaný ve stlačené formě CNG má podobné složení jako biopaliva. I v Česku lze již koupit dost modelů
na CNG upravených přímo od výrobce. Na trhu jsou Fiaty Panda, Multipla a Dobló, Citroeny C3 a Berlingo, Opely Combo a Zafira,
Renaulty Kangoo a Kangoo Express nebo Volkswageny Touran a Caddy.Dodatečná přestavba na zemní plyn je poměrně drahá (kolem 60 000 Kč),
velká nádrž také většinou citelně zmenší zavazadlový prostor. Nevýhodu představuje také relativně malý dojezd a v Česku stále ještě
řídká sít ^ čerpacích stanic. Zemní g^ plyn je oblíbený pro po* hon autobusů, nákladních nebo manipulačních vozidel.
JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: Samotný motor nevyžaduje žádnou speciální úpravu. Palivová soustava je rozšířena o vysokotlakou část pro zemní
plyn. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Spalování zemního plynu je mnohem čistší než ostatních paliv. Z fosilních pohonných hmot má suverénně
nejnižší emise C02. CENA ZA LITR: V Česku se zemní plyn prodává za 20,9 Kč/kg, přičemž v 1 kg zemního plynu se ukrývá více energie
než v litru benzinu. BUDOUCNOST: Zásoby zemního plynu se odhadují na 150 let. V Česku je od roku 2007 osvobozen od spotřební daně.
Jeho cena tolik nekolísá, se zvyšující se poptávkou lze však očekávat růst. ZÁVĚR: Z ekologického i provozního hlediska je zemní
plyn nejlepší alternativou pro benzinové motory. Většímu rozšíření u nás brání řídká síť čerpacích stanic. Změnit by to mohla
chystaná ekologická daňová reforma finančně zvýhodňující alternativní paliva.
LPG: vhodné pro téměř všechna vozidla
Kapalný propan-butan patří v Česku k nejrozšířenějším alternativám benzinu. Hlavní výhodu představují výrazně nižší provozní
náklady, hustá sít čerpacích stanic a úpravců. Kvůli menšímu tlaku (0,08 MPa) nejsou zapotřebí tak velké nádrže jako u CNG. Cena
za přestavbu se pohybuje od 10 do 40 000 korun podle automobilu a typu použitého LPG zařízení. U starších aut se vyplatí i tomu,
kdo jezdí méně. Ne všechny vozy jsou však vhodné pro provoz na propan-butan. Na rozdíl od CNG však s výjimkou soukromého importéra
vozů Subaru žádná značka nenabízí oficiální přestavbu na LPG. Také společnost Emil Frey provádí instalaci dovozů Legacy a Forester
až v Česku.
JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: Nejrizikovějším místem motoru na LPG jsou sací ventily a jejich sedla. Existují ale prostředky na ochranu.
ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Provoz na LPG je mnohem čistší než spalování benzinu i nafty. CENA ZA LITR: V Česku se pohybuje kolem 16 korun
za litr. Ve srovnání s benzinem ale počítejte s asi 10% nárůstem spotřeby. BUDOUCNOST: V Česku je výroba LPG zatížena spotřební
daní, plánovaná ekologická daňová reforma však bude vozy na LPG zvýhodňovat. I přes růst cen je LPG o polovinu levnější než benzin.
ZÁVĚR: Kdo chce přejít na plyn, je LPG nejjednodušší a nejlevnější cesta. A to zejména u starších aut, u moderních motorů počítejte
s vyššími náklady. Nevýhodu představuje také nádrž v zavazadelníku. Může sice být místo rezervy, tu však musíte dát jinam nebo si
pořídit sadu na opravu pneu a senzor hlídající pokles tlaku v kolech.
Rostlinný olej: alternativa pro diesely
Rostlinný olej se podobně jako biosložka do nafty vyrábí lisováním z řepkovitých plodin. Na rozdíl od bionafty však rostlinný
olej neobsahuje další aditiva zlepšující jeho vlastnosti. Největší problém představuje vysoká viskozita při teplotách pod bodem
mrazu, kdy zhoustne a nelze ho čerpat. Hrozí tak poškození vstřikovacího čerpadla. Navíc rostlinný olej vždy pronikne do klikové
skříně a znečistí motorový olej. Ten časem zhoustne a zhorší proces mazání. Předejít lze tomu častější výměnou olejové náplně.
Provoz na rostlinný olej je vhodný pro starší vznětové motory s řadovými čerpadly, které nejsou tak choulostivé jako moderní
vstřikovací systémy.
JAK TO SNÁŠÍ MOTOR: I s funkcí předehřívání zlepšující tekutost nedosáhne rostlinný olej nikdy kvalit nafty. U moderních agregátů
hrozí poškození drahých dílů vstřikovací soustavy, u starších se doporučuje přimíchávat do nádrže další aditiva. Dlouhodobé používání
rostlinného oleje také působí agresivně na materiály motoru. ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ: Spalováním se uvolňuje menší množství C02 než u nafty,
dost ho ale vzniká při samotné výrobě rostlinného
CENA ZA LITR: Litr lze pořídit od 22 Kč, počítejte však asi s 10% zvýšením spotřeby. Zejména v Německu míchá naftu s rostlinným
BUDOUCNOST: olejem čím dál víc motoristů. Na zvýšenou poptávku reaguje i cena, která pomalu, ale jistě roste. ZÁVĚR: Provoz
na rostlinný olej je asi nejméně doporučitelnou alternativou, která příliš neprospívá kondici motoru. Doporučit se dá snad jenom
majitelům starších dieselů.
|