www.tc101.cz
Čerpací stanice |  Montážní dílny |  Stanice měření emisí |  STK |  Autobazar | Dotazy
 
Ceny PHM

Ceny v ČR - 7. týden
LPG 14.51
Benzín 30.06
Nafta 30.94

  Ceny v zahraničí
Poptávka LPG přestavby
Zadat přestavbu
Vše o LPG
  Hlavní strana
  Výhody LPG
  •  Výhody členství
  •  O klubu
  •  Přihláška
  •  Stanovy klubu
  Nová auta s LPG
  Fotogalerie
  Zkušenosti s LPG
  Napsali o LPG
  Archiv zpráv
  Zajímavosti
 
Prodej LPG doplňků
-



LPG obchod





 
JE PLYN NEBEZPEČNÝ?
3.4.2008    AUTOSTYL   str. 18   Crash - testy
Vladimír Rybecký    LPG klub

Jak bezpečný je pohon zkapalněným ropným plynem (LPG)? Otázka, která se čas od času objevuje. Nedávno hořící auto na LPG ve Zlíně znovu vyvolalo zájem o toto téma.

Zkoumání německým autoklubem ADAC prokázalo, že vozidla poháněná zkapalněným ropným plynem (LPG) jsou bezpečná.

Strach mnoha automobilistů, že by vozidlo poháněné zkapalněným propan-butanem mohlo při nehodě nebo požáru vozidla vybuchnout, je nepodložený. Potvrdil to velmi náročný test, který dal uskutečnit německý autoklub ADAC. Test se skládal z nárazového testu a zkoušky požárem.

Při bariérové zkoušce byla u Opelu Astra Caravan s dodatečně vestaveným zařízením pro pohon zkapalněným propan-butanem (LPG) simulována těžká nehoda, způsobená najetím jiného vozidla do jeho zádě. Tím druhým vozem byl starší Opel Kadett o hmotnosti 1360 kg. Do astry s pohonem na LPG, jejíž tlaková nádrž byla úsporně umístěna v prohlubni na náhradní kolo, narazil zezadu rychlostí 60 km/h se 70% bočním přesazením. K takové kolizi dochází v praxi často. Ohledání havarované astry ukázalo, že zařízení pro pohon LPG přestálo nehodu nepoškozeno a zachovalo si plynotěsnost. Neporušené po nárazu zůstalo i upevnění nádrže. Kontrolu poškození nádrže ve vraku záchranářům ztěžovaly jenom zaseknuté výklopné zadní dveře vozu. Celkově se dá konstatovat, že takto umístěné plynové zařízení cestující nijak při nehodě neohrožuje.

Při následné požární zkoušce bylo deformované vozidlo Opel Astra Caravan s pohonem na LPG zapáleno. Jako urychlovač požáru posloužilo několik nádob naplněných benzinem pod zadní částí vozu. Již čtyři minuty po vzplanutí benzinu se poprvé kontrolovaně otevřel pojistný ventil plynové nádrže, aby se tak snížil přetlak v ní. V té chvíli byl vnitřek vozu již asi minutu v plamenech.

V dalším průběhu zkoušky opět plyn unikal přetlakovým ventilem kontrolovaně tak dlouho, až byla nádrž po asi deseti minutách zcela prázdná. Při kontrolovaném unikání plynu směřoval plamen k zemi, aby ve vážném případě nebyl nikdo zraněn. Ani u vozidla ležícího na boku by žár v přímém okolí uvolňovaného plynu nebyl tak velký, aby představoval další nebezpečí nad rámec samotného požáru vozu. Po uhašení požáru byla nádrž na LPG stále nedotčená. Pojistný ventil zabránil, aby se vlivem rostoucího vnitřního tlaku roztrhla. Přítomný plyn nemohl uniknout prudce, takže nevzniklo nebezpečí výbuchu.

Výsledek náročného testu německého autoklubu ADAC prokázal, že automobily s dodatečnou přestavbou na pohon propan-butanem mohou být naprosto bezpečné, a to i v případě požáru. Podmínkou pro to ale je, aby přestavba byla uskutečněna skutečně profesionálně a s dodržením všech bezpečnostních předpisů. V takovém případě se uživatelé těchto vozidel ani jejich okolí nemají čeho obávat.

 
Anketa
Měli byste zájem o aplikaci pro chytré telefony s vyhledáváním čerp. stanic LPG v ČR, případně i v zahraničí?

  (22 %)
(72 %)
(6 %)


Celkem 4194 hlasů
 
Nové vozy s LPG a zárukou

      Dacia
      Fiat
      Hyundai
      Kia
      Mercedes
      Opel
      Renault
      Subaru
      Škoda
Spolupracující firmy

  Dodavatelé LPG
-
 
PrimagasFlaga
TomegasKralupol
Hunsgas 
  
Čerpací stanice LPG
od Bonett.cz


  Montážní dílny LPG

www.tc101.cz
  

  Stanice měření emisí


Dekra
  

Vstup pro firmy

  Stanice měření emisí

  Stanice technické kontroly

  Čerpací stanice

Pocidadlo Web4U.cz


 © www.lpg.cz 2007
 Komerční použití informací z těchto  stránek pouze se souhlasem  provozovatele těchto stránek.

 

© 2004 Fin